Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!;
Finns många infektera trådar på forum där man diskuterar motoroljor o vad som är bra o inte bra. Jag bryr mig inte om märke utan är ute efter en olja som har rätt klassificeringar. Problemet är att i min Volvo 940(96:a) manual så finns ingen info om vilken klass jag bör ha, i alla fall ingen klassificering som jag ser står på oljeförpackningarna. Minns jag rätt står det i min bok "ifall man har turbo på bilen så bör man ha minst klassificering CCEC(?)" ..men annars står det inget. Och just denna kod på 4 bokstäver har jag inte sett(minns inte vilka bokstäver man något liknande som jag skrev)

Köpte för några dagar sen en 5w-40 olja till min volvo på mekonomen, det är 5w-40 helsyntet jag bör ha till min bil vad jag förstått. Betalade för 5 liter ca 620kr om jag minns rätt, kanske lite mer. Gick förbi en annan butik idag, autoexperten(?) sålde en "Elf excellium" NF 5W-40 helsyntet 4 liter för 249kr!! :roll: Men kan jag ha den till min bil?
Hittade dessa koder på förpackningen(se nedan) Jag fattar att 5 sista raderna är bilmärkens egna klassificeringar men de två förta koderna är det något som säger att det funkar till min bil? :D

ACEA:A3/B4
API: SL/CF
VW 502.00/505.00
BMW LL98
MB- Approval 229.3
GM LLB025
PORSCHE A40

Jag tvättar extremt! sällan. Aldrig i ma[…]

Spännande och bra färg-kombo! Amb[…]

Volvo car UX

Fick min uppdatering igår. Vad jag inte […]

Så jag kollade kablaget och hittade ett kabe[…]