Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Hej745
Hejsan Allihopa!

Jag är ny på forumet och har precis köpt en härlig Volvo 745 för trivsamt söndagsåkande under sommaren.

Nu är det så att kopplingen tar ganska långt upp och min gissning är att den inom kort kommer behöva bytas.

Jag har ett förflutet som mc-mekaniker och har bra koll på motorcyklar men ingen större koll på bilar, helt enkelt eftersom jag inte haft någon bil som strulat.

Jag är händig och har verktyg, garage och sånt men skulle behöva lite komma igånghjälp.

Koppling antar jag att man kan köpa på mekonomen, det behövs vad jag förstått också något lamell-centreringsverktyg.

Sen har jag ingen större koll på vad de olika delarna heter, koppling och växellåda och sånt kan jag såklart identifiera.

Så om någon skulle orka skriva en kort steg-för-steg lista hur jag ska göra så vore jag superglad! Inget detaljerat det reder jag ut själv, utan mer en översikt och om det finns några klassiska nybörjarmissar.

Jag har sökt på forumet men hittar inte riktigt det jag söker, men har jag missat något så hänvisa gärna! :)

Tack på förhand!

/Fredde

EDIT: Jo självklart behöver jag en verkstadshandbok till pärlan, vart hittar man det? :)
av tuxedo
Viktigt är att smörja splinen på axeln där lamellen sitter. annars kan lamellen fastna mot svänghjulet och den blir då svårväxlad.
Det skall vara ett specialfett som finns på Volvo.
Sedan bör man byta stödlagret för kopplingsaxel.
Det sitter i svänghjulets centrum.
Likaså bör uttrampningslagret med gaffel bytas ocksså.
Om du kan få loss kopplingens slavcylinder då slipper du att koppla loss ledningen och därmed luftning vid återmontering som ibland kan vara lite besvärlig.
Men var försiktig med slavcylindern om den sitter fast för fästörat kan gå av p.g.a. ärgning.
Använd rostlösningsolja om slavcylindern sitter fast.
Om fästörat ändå skulle gå av finns det löst sådant att fästa på kopplingsbultarna efter att man sågar av resterna av det gamla örat.
Volvo eller Mekonomen har det.
Se till att få kopplingsgaffelns låsring korrekt monterad enl. beskr. i Haynes.
Ta inte bort svänghjulet om det inte är nödvändigt.
Detta måste i så fall noga lägesmärkas och bultarna ska momentdras.

F.ö. bör du kunna följa Haynes beskrivning även om den boken inte är min favorithandbok. :(

//tuxedo
av Hej745
Hejsan!

Nu är kopplingen bytt och kopplingen blev jättebra!

MEN bilen går ganska ojämnt och rycker och har sig runt 1500-2000. Tomgången varierar från 800-1500. När det är lite kall så kan den tjuvstanna, det brukade den inte göra innan.

Svänghjulet togs bort för att vi skulle byta p-boxen bakom, dock var det torrt och fint så vi sket i det, men risken är såklart att vi fick svänghjulet ett snäpp fel.

Det väl 8 skruvar så tändningen borde bli rejält fel men det kanske tändboxen försöker kompensera för?

Bilen går att köra, lambda lampan tändes efter 1 mil, brukar normalt ta ett par dagar.

Är det någon där ute som har erfarenhet av att montera svänghjulet fel??

Det är ju lite elektronik som sitter ovanpå växellådan också, men det tror jag vi fick dit som det satt, det borde ju inte vara något där som gör att bilen går kass.

Finns det något sätt att utan att ta isär kopplingen igen mäta om tändningen är fel?

MVH Fredrik

Jag tvättar extremt! sällan. Aldrig i ma[…]

Spännande och bra färg-kombo! Amb[…]

Volvo car UX

Fick min uppdatering igår. Vad jag inte […]

Så jag kollade kablaget och hittade ett kabe[…]