Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av päpplet
Har konstaterat att min "kanonfina" låda inte var riktigt så bra som jag hoppades.
Vid lite hårdare körning och snabba växlingar skrapar den när jag växlar upp till trean så jag antar att synkringen på den växeln är slut?
Den är lite trögväxlad på alla växlar när man ska växla snabbt men skrapar inte på någon annan växel och är i övrigt i mycket bra skick och har nybytt olja.

Vad kan en synkring till 3an tänkas kosta ny och hur bökigt är det att byta den? Lådan är såpass fräsch annars så jag tycker den är värd att kosta på.
Går det att göra något åt att den går tungt att växla? Växlar jag lugnt och försiktigt slinker växlarna in fint och lika när jag står stilla och då går den inte trögt. Alla bussningar till spaken blev infettade när jag satte i den i bilen.
av rd350
En synkring mellan tummen o pekfingern 4-500 och packningar o olja för lika mycket. Skaffa en bok på lådan så är den ganska lätt att dela, det krävs inte så många avdragare som till m47. En sådan låda renoverar man för man tycker det är kul, ekonomiskt är det nog bättre med en annan låda.
Användarvisningsbild
av päpplet
Då kanske det går att plocka den ur en annan låda istället? Lite konstigt att den är slut när den kommer från en lugnt körd bil utan drag :roll:

En tanke är även hur bilen står n&[…]

Volvo car UX

Nu har även jag fått denna uppdatering […]

Varför blev det en spricka eller trasig toppl[…]

Spännande och bra färg-kombo! Amb[…]