Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av scratis
Hej !

Har en Volvo 945se. Bromsljuset verka ej funka på förarsidan. Jag har 3 bromsljus, dem två på sidorna bak och ett i bakrutan.
Men det på förarsidan, vänster sett bakifrån verka ej funka, lampan lyser ju, men när jag bromsar ska ju lampan lysa starkare, men det gör den ej och när jag bromsar lyser lampan på instrumentpanelen.

bytte lampan nyligen, men lämnade in den gamla på macken för att dem skulle mig en likadan ny, just för att jag inte skulle köpa fel ;)

vad kan felet bero på? lampan lyser men den blir ej starkare när man bromsar som den borde.

tack för svar
av Candypig
Låter ju som du fått fel glödlampa ändå, den du ska ha har 2st glödtrådar i lampan, en för bakljuset och en för bromsljuset, det ska vara 5/21watt, dvs två ljusstyrkor. Ta ut lampan och kolla i den, jämför annars med den som funkar.
av scratis
Jag kollade glödlampan och det är 2st trådar den ena lite tjockare vad jag kunde se.

någon pratade om att jag skulle använda kontaktspray o rengöra att det kund eblivit oxyderat eller vad det heter. men då borde väl lampan inte lyst alls ?
av scratis
förresten en fråga till, om nu inte det ena bromsljuset funkar, får jag köra bilen ändå? räcker det med högra bromsljuset och det i bakrutan?
av rd350
Du har precis som du själv var inne på oxid, oftast på kontaktblecken på själva baklyktan. Du har en glödtråd till bakljuset (5 watt) och en till bromsljus (21watt) därför lyser det vanliga ljuset. Prova att skrapa lite med en skruvmejsel och smörj med oxidspray eller lite kontaktfett.
av scratis
rd350 skrev:Du har precis som du själv var inne på oxid, oftast på kontaktblecken på själva baklyktan. Du har en glödtråd till bakljuset (5 watt) och en till bromsljus (21watt) därför lyser det vanliga ljuset. Prova att skrapa lite med en skruvmejsel och smörj med oxidspray eller lite kontaktfett.

Jag har kontakskydd, som nån sa jag kunde använda om det blivit oxid. Men har ju noll koll på vilken kontakt som är bromsljus och vilken som e vanliga bakljuset, men kanske kan spreja lite på båda?

kontaktblecken är det där själva lampan nuddar menar du eller är det nånstans där en sladd sitter inkoplad till bläcket?

*noll koll*
av rd350
Japp! Det är kontaktytorna till lampan jag menar, rengör alla tre (jord, bakljus, bromsljus) Lamphållaren ger du samma behandling.
av scratis
kom på det att jag måste byta hela bakljusdelen altså hårdplasten och den som man sätter in lamphållarna o de i, så då kanske jag inte behöver spraya med kontaktspray, om nu inte den begagnade delen är oxyderad eller vad man säger :)

En tanke är även hur bilen står n&[…]

Volvo car UX

Nu har även jag fått denna uppdatering […]

Varför blev det en spricka eller trasig toppl[…]

Spännande och bra färg-kombo! Amb[…]