Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av 940-ägaren
En annan fråga: Eftersom jag tyckte att det luktade avgaser och rök ur expansionskärlet har jag svårt att släppa att packningen är hel och fin och att det inte finns några repor eller sprickor mellan förbränningsrummet och vattenkanalerna. Då befarar jag att topplocket är skevt.

Enligt Haynes handbok ska det gå att kolla om topplocket är skevt. Jag kollar med en stållinjal och det är små glipor mellan linjalen och topplocket på vissa ställen. Under en millimeter, aldrig mer. Är det skäl att plana toppen, är det någon som vågar sig på att ge ett tips. Själv vet jag inget mer än vad Haynes skriver, och om detta står det inget.

/940-ägaren
av Addekarlsson
Skevar det på 1 millimeter är det verkligen hög tid att plana, och inte bara lite heller...

Är det en turbo, så får du nog dessvärre skaffa en ny topp, som inte är lika skev. Plana strax över 1 millimeter gör att du får för högt komp annars. Är det en sugmotor, plana på och se glad ut. :D

Sitter och letar bild på en topp, så du kan jämföra kanalerna du pratar om. :D

Mvh/ Adde

Edit:
http://www.adde.dk/forum/DSC01019.JPG
Visserligen en bild på min 16v topp till 780in, men vattenkanalerna sitter lika om jag inte minns alldeles galet.
Den är ren och fin tack vare att Emilsson i Strömsund har jobbat lite på den toppen.

Mvh/ Adde (igen)
av Priffe
Du kan kolla skevheten med bladmått, du vill veta hur många tiondels millimeter (inte hur många millimeter) skevt det är :)

Annars är det läge att ta det till verkstad där de kan bedöma vad som ska göras. Har du inte bråttom är det väl läge att gå igenom hela toppen som thasaint rekommenderade i nån annan topplockstråd.

Du behöver också rensa kylkanalerna.

Du hade mer tur än jag, min topp hade överhettat så att plasten på tempgivarna och en del av kamremskåpan hade smält ner
av 940-ägaren
Du kan kolla skevheten med bladmått, du vill veta hur många tiondels millimeter (inte hur många millimeter) skevt det är :)
Ok, jag förstår.
Annars är det läge att ta det till verkstad där de kan bedöma vad som ska göras. Har du inte bråttom är det väl läge att gå igenom hela toppen som thasaint rekommenderade i nån annan topplockstråd.
Jag låter ventilerna vara tror jag.
Du behöver också rensa kylkanalerna.
Mm, det behöver jag absolut. Hårt som sten bara. Släktingen som ska plana den åt mig får hjälpa mig att borra igenom beläggningen.
Du hade mer tur än jag, min topp hade överhettat så att plasten på tempgivarna och en del av kamremskåpan hade smält ner
Kamremskåpan såg ut som en chokladkaka i solskenet. Men annars verkar jag ha klarat mig ganska bra. Bara jag får ordning på topplockets planing och borrat kanalerna så...

Tack för hjälpen!

/940-ägaren
Användarvisningsbild
av ThaSaint
alla kylkanaler från blocket går inte upp i toppen.
Här är en bild på en 531-topp jag hade liggandes, men det är likadant på 530-toppen som sitter i din bil
Bild

Ska toppen planas, så kommer dom nog be dig demontera kamaxel, ventiler osv, det brukar vara brukligt vid planing.

Då kan du slipa in ventilerna lite åxå, 'fin' slippasta kan nog räcka,
men de brukar säljas kitt med görvre och finare på t.ex mekonomen.
kostar 2-3 tjugor. Ett slipskaft behövs med, kostar en tjuga eller två.

Glöm inte olja ordentligt mellan kam och överfall, samt dra med rätt
moment när du monterar kammen igen (20Nm)

//Erik
av catinsho
Nu är övre kylslangen bytt. Allt fungerar klockrent nu. Kylvätskan och oljan ser ut som de ska. Känns faktiskt som om bilen går bättre nu än innan Norrköpingsresan. Den gick som shoppingbil hos förra ägaren, så den var nu i behov av en längre avstoningstur! / Cat
av 940-ägaren
Tack Thasaint för bilden, det var till stor nytta. Nu har jag fått toppen på plats efter att ha fått den planad 0,6 mm. Nu återstår jobbet med att få allt i ordning med kablar, skuvar drev mm.

Jag skulle vara tacksam om någon kunde svara på följande:

Var fäster man jordkablarna, på motorn?

Tändkablarna märkte jag för att få dem rätt, men märkningen blev för svag så vet inte i vilken ordning tändkablarna ska sitta. Någon som vet?

/940-ägaren

Brembo skivor med belägg från Ferodo ru[…]

Bensinpriser v2

ibland går det , ibland går det ner, p[…]

serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr m&arin[…]

Kolvringar etc b4b

Där blir alltid en "kant" (vän[…]