Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av einar
Hej,

jag befinner mig i Los Angeles med en Volvo 760 från 1986. Då jag lämnar landet på tisdag är jag i färd med att sälja bilen. Tyvärr stötte jag på problem vid smogtestet där jag fick för höga värden på HC. Nästan alla mekaniker jag pratat med säger olika saker, men de på verkstaden jag sedan lämnade in den på hävdar att katalysatorn är väck, och behöver ersättas för $200.

Bilen klarade samma smogtest galant i slutet av mars. Innan ägarbyte måste dock säljaren se till att bilen passerat ett sådant test inom 3 månader.

Jag har en intressent som är villig att köpa bilen i nuvarande skick för $300, vilket känns som ett skambud. Den andre intressenten är mer petig och kommer inte att vilja ha den om den inte är i toppform.

Jag är lite rådvill hur man går vidare härifrån. Låter katalysatorproblem som en rimlig diagnos? Kan kostnaderna dra iväg ännu mer? Ska jag acceptera det låga budet eller försöka hitta något bättre?

Tacksam för råd.
Einar
av Priffe
Svårt att säga på så långt avstånd... :) vet inte heller hur bilprovning är i Cal jämfört med här, men har en känsla av de är rätt tuffa lr?

Gör en sökning på högt HC-värde så får du nog massor av tips. Luftfilter, förgasare, motorn slut, lambda, kat....med den 6an kan man väl befara att det kan bli dyrt :???:

Ska du åka hem på tisdag är det nog inte läge för nån motorrenovering utan bara ta skambudet. :cry:

Är det varmt där du är?
av einar
Vet inte hur tuff provningen är jämfört med hemma. Men jag är också inne på att reparation inte är någon vidare bra idé.

Här är det oftast kring 30-35 grader. Om man inte åker till Vegas förstås, där snubblade vi in i 48 grader... suck!

Tack för svaret iaf :)
Användarvisningsbild
av Rirojej
kan väl va lambda eller tjuvluft med som gör att motorn konstrar? Typ hål på luftslangar, avgasrör före lambda etc.

häll i karburator sprit ;) minskar utsläpp å sånt...
av einar
Karburatorsprit? Innehåller en del etanol va? Min polare rekommenderade att tanka upp 50-50 etanol och bensin, men tyvärr har smogälskarna här inte förstått sig på biobränslen alls så det finns inga etanolmackar inom 15 mils avstånd.
av Priffe
Portland skulle satsa på etanolmackar läste jag - men det är ju en bit att åka :P

Men du behöver bara blanda i några liter sprit så kan det göra skillnad ffa på en förgasarmotor.
Användarvisningsbild
av Rirojej
T röd eller nåt liknande bör funka med (?) det e ju nästan ren etanol...

Brembo skivor med belägg från Ferodo ru[…]

Bensinpriser v2

ibland går det , ibland går det ner, p[…]

serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr m&arin[…]

Kolvringar etc b4b

Där blir alltid en "kant" (vän[…]