Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av päpplet
Nu sen jag fått dra igång den i kväll har jag tröttnat och undrar vad det kan vara för fel på den. Varje gång jag ska starta den när den är kall får jag köra den länge på starten men när den väl startar så gör den det på en gång.
Tydligen så är den sämre ju kallare det är men det kan vara en slump bara. När den är varm startar den på en gång.

Sen när den blivit varm vill tomgången gärna rusa och ligga på 1500 varv. Tomgångsmotorn är rengjord och spjällhuskontakten är dränkt i kontaktspray, inställd flera gånger om mm. Kan det vara spjällhuskontakten som ändå inte ger kontakt även fast den klickar?

Felet har följt med sen jag bytt motor dvs den var lika i bilen den satt innan. Finns inga felkoder på den.
Senast redigerad av 2 päpplet, redigerad totalt 0 gång.
Systemets tempsensor kan vara boven samt att du kanske har en läcka vid insuget, läckor uppstår gärna i packningen under insuget där det kan vara svårt att lokalisera dom.

Mvh GK
felet är nog lokaliserat till bränslepumpen eller filtret för när jag tjuvkopplar pumparna och har skruvar loss bränsleledningen framme vid motorn kommer det inte en droppe och det knastrar bara från den främre pumpen.
Konstigt nog startade den i går när vi drog igång den men bränslepumpen har varit extremt högljudd senaste tiden med.
Fortsättning följer...
Användarvisningsbild
av päpplet
ändrade rubriken

Har plockat ner bränslepumpen och bytt pump och filter och backventilen hade kärvat fast och när pumpen sen gick hade bränsletrycksregulatorn fastnat men släppte efter en smäll med hammaren.
Nu vill den inte starta alls. Med startgas går den men inte utan och jag var nyss ute försökte dra igång den men den startar inte då heller. Pumpgasar jag slår den något slag då och då och ibland gör den ett litet försök till att starta men inte mer.
Har konstaterat att jag har bensin fram till spridarna men dom öppnar inte. Spridar och bränslepumpsrelän är utbytta.
Har fått felkoden 3-1-2 att signalen från knacksensorn saknas men den borde ju inte ha något med saken att göra.

Vad mer finns det jag kan göra? Byta styrbox?
Användarvisningsbild
av päpplet
styrbox och LMM är bytt och lite jordkablar som halkat ur vid styrboxen ditsatta igen och nu slår den iallafall men vägrar starta
Volvo car UX

Lite snabbare centerdisplay, nästan så […]

Martins XC40 T4 AWD Inscription -22

Spännande och bra färg-kombo! A[…]

Bensinpriser v2

Över 23 nu för diesel. Tror ni vi komme[…]

Fönsterhiss ur funktion

Du kan byta ut bara den skadade kabeln (eller kabl[…]