Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av lidstrom
tjena! det här är mitt första inlägg på detta forumet, jag har varit medlem ett tag och läst en hel del, väldigt mycket bra info måste ja säga...

Jag blev på nått konstigt sätt kickad elr nått för min login fanns inte kvar idag, så jag fick göra en ny:P

Aja nu till mitt problem, för nån vecka sen rasade min koppling och jag har inte orkat ta tag i de förns nu...Iallafall, nu när jag har köppt koppling, tryckplatta och urtrampningslager. Jag gämförde den förra och den lamellen ja nu har köppt på mekonomen och de ser inte likadana ut, jag testade o sätta dit lamellen och den verkar passa osv men man blir ju lite fundersam...Har ja fått rätt koppling, bilen är en 940T fulltryckare -92...Kan ju säga att de är den andra kopplingen jag fått av mekonomen för den första var fel...

Min gammla har 8 fjädrar, en fjäder innanför varje fjäder, medans den nya bara har 4....

Här har ni dom 2 olika kopplingarna...

http://img207.imageshack.us/my.php?imag ... iumba0.jpg

http://img100.imageshack.us/my.php?imag ... iumrf1.jpg
av Addekarlsson
Att du blivit "kickad" beror på att konton som inte skapat inlägg raderas efter en viss tid. Nu minns jag inte hur lång tid det är, men det är ju ett tag i alla fall.
Detta för att inte användardatabasen ska ligga och ta en massa plats i onödan för konton som aldrig används. För ett konto som inte skapat nått inlägg räknas som att det inte används. Detta sker med automatik, om jag inte minns alldeles galet.
Men nu är det ju lugnt med det för din del. :D

För att reda ordning på din koppling här nu.

Den nya ser inte ut som den gamla, eftersom den gamla är volvo original, medans den nya är pirat. Värre än så är det inte. Är det bara samma storlek på dom och samma antal splines, så är det inga som helst problem. Bara knöka dit och sen köra med glatt humör igen. :D
Glöm inte centrera lamellen vid montering bara, så du inte knäcker lamellen vid montering av lådan.

Mvh/ Adde
av lidstrom
nejdå, jag glömmer inte o centrera...

Ok, tack så mycket, då drar ja dit den nya kopplingen och kör vidare...=)
av lidstrom
Kom på en grej, växellådan är tung, har försökt få upp den nu men det går inte:( Ligger under bilen och mekar med så de är tungt som attan...

Menmen, nån som har nåra råd? äre bara ta i elr måste man va 2 pers...?

Isåfall får ja nog vänta tills imon...surt sa räven:P
av Addekarlsson
Jag lägger mig på rygg med växellådan på magen när jag ska ta ner eller sätta dit den. När den är i rätt läge, så trycker jag på sprängkåpan med fötterna, så axeln glider på plats genom lamellen. :D
Men, det förutsätter ju att man har en sån arbetshöjd så det funkar att ligga på rygg under bilen. :D

Så ser jag till att ha växellådsbalken brevid mig, för att kunna dra dit den lite snabbt när lådan är på plats.

Mvh/ Adde
av lidstrom
Höjd har ja så de räcker, men får man inte ont av den dära långa bulten som man sedan skruvar fasst växellådsbalken på:P Aja, jag får helt enkelt testa men de låter som att de är svårt...

Brembo skivor med belägg från Ferodo ru[…]

Bensinpriser v2

ibland går det , ibland går det ner, p[…]

serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr m&arin[…]

Kolvringar etc b4b

Där blir alltid en "kant" (vän[…]