Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jocke S.
Öppna upp bränslerelät och löd om lödpunkterna. Även om relät är nytt, så kan det vara dåliga lödningar...

När soppa-pumpen inte hänger med... Ha kvar nyckeln i läge 2 och mät om du har spänning på LMM stift 5. Du ska även ha spänning på säkring 12-13 i detta läge.
av marcusr
Jocke S. skrev:Öppna upp bränslerelät och löd om lödpunkterna. Även om relät är nytt, så kan det vara dåliga lödningar...

När soppa-pumpen inte hänger med... Ha kvar nyckeln i läge 2 och mät om du har spänning på LMM stift 5. Du ska även ha spänning på säkring 12-13 i detta läge.
gjort mätningar nu, pumpen startade inte nu, finns spänning på stift 12 & 13 + 5e stiftet på lmm...
hur går jag vidare nu?

testar jag att dra separat ström till tomgångsmotorn och duttar.den på jord blir lambdavärdet bättre..
varför öppnar den inte som den ska? gör jag själv diagnos på tps så ger den kod både när jag.öppnar, och sen.stänger.... vad sitter imellan tps och tomgångsmotorn förutom boxen som.kan fela?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Du får till att börja med kontrollera kablaget till soppapumpen. Tänk sen även på att när du vrider om nyckeln så går pumpen under bilen bara någon sekund och börjar inte gå igen förrän motorn snurrar och pumpen får strömpulser.

Mvh GK
av marcusr
gnestakalle skrev:Du får till att börja med kontrollera kablaget till soppapumpen. Tänk sen även på att när du vrider om nyckeln så går pumpen under bilen bara någon sekund och börjar inte gå igen förrän motorn snurrar och pumpen får strömpulser.

Mvh GK
Kablaget till soppapumpen är bra, har mätt ända uppe, strax efter relät, så ska väl vara den lilla bilen isf..
Men nu fungerar det ganska bra, någon enstaka gång :-)
Användarvisningsbild
av emwtur
och du hade smörjt upp tomgångsmotorn ?
- den kan kärva om den blir torr eller skitig
/emwtur
Användarvisningsbild
av Jocke S.
marcusr skrev:
Jocke S. skrev:Öppna upp bränslerelät och löd om lödpunkterna. Även om relät är nytt, så kan det vara dåliga lödningar...

gjort mätningar nu, pumpen startade inte nu, finns spänning på stift 12 & 13 + 5e stiftet på lmm...
hur går jag vidare nu?

testar jag att dra separat ström till tomgångsmotorn och duttar.den på jord blir lambdavärdet bättre..
varför öppnar den inte som den ska? gör jag själv diagnos på tps så ger den kod både när jag.öppnar, och sen.stänger.... vad sitter imellan tps och tomgångsmotorn förutom boxen som.kan fela?
Tack!
Nu vet jag att ditt systemrelä slår till! Dessutom hoppas jag att ni försäkrat er mot dåliga lödpunkter i bränslerelät genom att löda om dessa.

Fråga: Vilken spänning har ni på säkring #11 när ni kör på starten?
Värde på på min V60

Nu är det dags att uppgradera till en nyare V[…]

Nu tvättar jag bilen typ en gång per &a[…]

Bensinpriser v2

jag tror på en dubbling härifrån,[…]

Läckage koppling v70 II

Såhär ser den nya delen ut, går […]