Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Glidan
Hur fungerar vevhusventilationen i en 230 fk -95.Har nyligen sett lite oljesöl mest runt vattenpumpen.Motorn är en lågtrycksturbo.
Användarvisningsbild
av ThaSaint
är det oljigt vid vattenpumpen kan kamaxelns packbox ha kastat in handduken.

//Erik
av Glidan
Jag tror och på tätning vid kamaxel/oljekåpa men jad tänkte även på ventilationen då jag hört att den kan sätta igen sig.Den här bilen är en lånebil då kopplingen på min gett upp.Ägaren skall byta kamrem, vattenpump,kamaxeltätningar, kyl o remmar så fort vi hittar ngn mekaniker.Det verkar som denna motor har gått 10500 mil på remmen, är det farligt för motorn? Jag har hört att man byter vid 7500.
Senast redigerad av 3 Glidan, redigerad totalt 0 gång.
av Addekarlsson
Det är nästan garanterat inte vevhusventilationen som orsakar oljesöl kring vattenpumpen. Det är mest troligt packboxen som ThaSaint säger, den till kamaxeln.
Annars kan det vara ventilkåpans packning, eller toppackningen i värsta fall.
Men kolla kamaxelns packbox först som sagt.

Sätter vevhusventilationen igen sig, så är det vanligt att man skjuter oljestickan och/eller att bilen blåryker en del samt sölar olja vid oljefällan under insuget.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av enpc
Det är samma intervall på K-remmen som bränslefiltret 8000 mil. eller 5 år. :-)-)

Brembo skivor med belägg från Ferodo ru[…]

Bensinpriser v2

ibland går det , ibland går det ner, p[…]

serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr m&arin[…]

Kolvringar etc b4b

Där blir alltid en "kant" (vän[…]