Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av ekka
Jag har ett flertal fel.

1. Overdriven fungerar inte, har kollat alla kablar, det finns spänning men som sagt den funkar inte.

Vad kan vara felet?

2. När det är mindre än halv tank är bilen svårstartad, den bara tuggar en lång stund.

Kan det vara pumpen?

3. Ojämn tomgång När bilen står på tomgång pendlar den mella 1000 0ch 2500 varv. Känns mycket retfullt när man står vid rödljus osv då folk undrar vad man sysslar med.

4. Ibland när jag startat bilen hör jag ett surr, om jag stänger av den och startar igen så försvinner det.

Vad kan det vara?

Jag är tacksam för tips...
Användarvisningsbild
av ThaSaint
1. kört 12volt direkt in i solenoiden alltså? Slår den till?

2. kan va pumpen, men mest troligt en slangstump på armaturen, mellan förpumpen och 'locket' på armaturen, som är trasigt. Lossa armaturen och ersätt med typ 5cm universal bränsleslang från närmsta mack.
ta reda på rätt innerdiam först bara-

3. tjuvluft? Kör stargastricket. Kan vara asocierat med fel 2 åxå.

4. surr. svårt att placera surr-fenomenet, utan att höra det. försök lokalisera det med en kompis kanske.

//Erik
av ekka
Ang 1. Vi mätte bara med spänningsmätare eller vad det heter..

ang 2. Jag har inte pysslat så mycket med bilar så vad menar du med armaturen, var sitter den? Startricket? Är det med startgas? var sprutar jag den isåfall?

Ang 4. Vi har försökt lokalisera surret, men det tycks vara envist, för när vi väl försöker lokalisera det så uppstår det inte, det kommer enbart när jag är själv typiskt nog.
Användarvisningsbild
av ThaSaint
Armaturen är grejen som går ner i tanken och som förpumpen sitter i.
Den sitter under en lucka i bakaget.

Man sprutar med startgas runt bakumslangar och på insugssidan på bilen, samtidigt som man rör lite i rör å slangar när motorn står på tomgång.
ökar motorn i varv är det förmodligen pga startgasen.
då har man lokaliserat att motorn får tjuvluft.
och då får man fixa det!

//Erik

Brembo skivor med belägg från Ferodo ru[…]

Bensinpriser v2

ibland går det , ibland går det ner, p[…]

serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr m&arin[…]

Kolvringar etc b4b

Där blir alltid en "kant" (vän[…]