Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av johan76
Hej!

På senare tid så vill bilen ibland inte starta. Startmotorn går runt men den vill inte tända. Får vänta ca 30 min och när man sedan testa, så startar den direkt. Har upptäckt att den alltid startar på morgonen, men om den stått ute i solen hela dagen, så händer det att den inte startar. Kanske bara är tillfälligheter.

Jag har bytt följande:

*Batteri
*tändkablar
*tändstift
*laddningsrelä

Kollar diagnostik och får 1-1-1 på både tändning och bränsle.

Nästa sak jag fundera på och byta är Tändmodul. En kollega till mig pratade med en bilmekaniker och han trodde det kunde vara Bränsle relät eller impulsgivaren.
Var sitter dessa? Jag är inte haj på motorer, men tummarna sitter dock fast i handen, så jag kan hålla i en skiftnyckel :D

Någon som kan ha tips eller ideér om vad det kan vara?

Tacksam för svar

/Johan
Användarvisningsbild
av lilleman
pump relät sitter innanför askkoppen impulsgivaren sitter på baksidan av motorn vid torpedväggen följ en svart kabel som går ner i motorblocket fäst med enbult. glömde skriva att du måste skruva bort facket ovanför askfatet dra ut tändaren ta tag i den lilla sargen runt tändarhålet där innanför sitter skruvar när du har fått bort facket hittar du en massa relä där finns ett vitt lite avlångt relä dra det rakt upp titta på tråden ovan med reläplaseringar. lycka till.
av johan76
lilleman skrev:pump relät sitter innanför askkoppen impulsgivaren sitter på baksidan av motorn vid torpedväggen följ en svart kabel som går ner i motorblocket fäst med enbult. glömde skriva att du måste skruva bort facket ovanför askfatet dra ut tändaren ta tag i den lilla sargen runt tändarhålet där innanför sitter skruvar när du har fått bort facket hittar du en massa relä där finns ett vitt lite avlångt relä dra det rakt upp titta på tråden ovan med reläplaseringar. lycka till.
Tack Lilleman! Undebart med så utförliga o snabba svar. Kan man se eller mäta om reläet är trasigt? och hur ser man om impulsgivaren är kass?

/Johan
Användarvisningsbild
av lilleman
koppla loss sladden till impulsgivaren och mäta mellan kontaktstiften med en ohmmätare samtidigt som någon kör med starten eller plocka av givaren från motorn och mät mellan stiften samtidigt som du håller en metallbit i andra änden .när det gäller relät så brukar jag själv öppna relät och köra med det öppet så man ser vad som händer där när bilen inte vill starta .relät har en kontakt som slår till när man startar.pröva trycka till denna kontakt när den inte vill starta.när min impulsgivare la av så började motorn missa och dagen efter så gick den inte alls och när jag mätte den reagerade mätaren inte alls.lycka till.
av johan76
:D :D :D Bilen startar igen :D :D :D Jag började med att byta tändmodul men det hjälpte ej. Följde lillemans instruktioner och testade att rucka på relä:t. Bilen startade. Har bytt relä och startat och stängt av säkert 20 ggr. Känns som man hittat o åtgärdat felet.

Tack än en gång lilleman!

/Johan
Användarvisningsbild
av lilleman
kul att det funkar igen hade samma fel på min 740 90 för nio år sen funkar fortfarande har rullat 40000 mil nu. trevlig sommar allihop.

Brembo skivor med belägg från Ferodo ru[…]

Bensinpriser v2

ibland går det , ibland går det ner, p[…]

serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr m&arin[…]

Kolvringar etc b4b

Där blir alltid en "kant" (vän[…]