Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av NickeGubben
88 uttagen 87 elektriska spridare fördelaren bak på kamaxeln.
230F tror jag.

Styrs spridarna från fördelaren.

Jag demont. toppen o konst. spricka.
Montera tillbaka eländet då jag måste ha bilen ett tag till och problemet inte var så eländigt, den går rent då den är varm.
Men kabelhållaren in i fördelaren var lös, jag måste skruva lös fördelaren då det inte gick att lossa kontakten.
Fördelaren ramlade ner och kablarna sträcktes ju med ett ryck.
Nu går bilen bara på 3-cyl, gnista på 4:a.
Jag har ryckt ur kontakterna ur spridarna och lokaliserat cyl. som inte går, gnista finns, komp. finns.
Kan nån kabel inne i fördelaren till nån magnet som säger till vilken spridare som skall 'spruta' ha sabbats.
Jag har inte kollat med testlampa om det 'blinkar' i spridarekontakten.

Måste man demont. toppen varje gång man skall ta lös fördelaren?
Skall man 'nibbla' hål i 'bröstet'.
Användarvisningsbild
av NickeGubben
NickeGubben skrev:88 uttagen 87 elektriska spridare fördelaren bak på kamaxeln.
230F tror jag.

Styrs spridarna från fördelaren.

Jag demont. toppen o konst. spricka.
Montera tillbaka eländet då jag måste ha bilen ett tag till och problemet inte var så eländigt, den går rent då den är varm.
Men kabelhållaren in i fördelaren var lös, jag måste skruva lös fördelaren då det inte gick att lossa kontakten.
Fördelaren ramlade ner och kablarna sträcktes ju med ett ryck.
Nu går bilen bara på 3-cyl, gnista på 4:a.
Jag har ryckt ur kontakterna ur spridarna och lokaliserat cyl. som inte går, gnista finns, komp. finns.
Kan nån kabel inne i fördelaren till nån magnet som säger till vilken spridare som skall 'spruta' ha sabbats.
Jag har inte kollat med testlampa om det 'blinkar' i spridarekontakten.

Måste man demont. toppen varje gång man skall ta lös fördelaren?
Skall man 'nibbla' hål i 'bröstet'.
Det är ju naturligtvis en 'fräsch' cyl. som slocknat.
av Addekarlsson
Man behöver inte demontera toppen för att ta lös fördelarlocket. Lite pilligt är det, men det går alldeles utmärkt ändå. :D

Men nej, spridarna styrs av bränsleboxen. Fördelaren gör just det den heter, fördelar. Ser till att gnista kommer till rätt tändstift på rätt tid, om den är justerad rätt.

Vad du menar med nibbla hål i bröstet vet jag inte...

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av NickeGubben
Addekarlsson skrev:Man behöver inte demontera toppen för att ta lös fördelarlocket. Lite pilligt är det, men det går alldeles utmärkt ändå. :D

Men nej, spridarna styrs av bränsleboxen. Fördelaren gör just det den heter, fördelar. Ser till att gnista kommer till rätt tändstift på rätt tid, om den är justerad rätt.

Vad du menar med nibbla hål i bröstet vet jag inte...

Mvh/ Adde
Så då sprutar insprutarna inte enbart vid just rätt insugningstillfälle för just den insprutaren, utan det är bara en mängdreglering som sker genom pulslängd eller pulshastighet.

Jag funderade på att det kanske var bättre att ta ett hål i väggen in i kupen för att få plats att dra ut fördelaren om det var kabelfel i den.
Toppen är ju nu dragen.
Som på vissa fordar då man bytte kamaxel.

Måste man plocka isär höljet, 3-skruvar, för att få den kortare, jag misslyckades att få dit den så jag fick vrida toppen för att få in den :o(
Användarvisningsbild
av NickeGubben
Klantaschel Klantaschel Klantaschel Klantaschel.
Så helt plötsligt nu vid datorn och regnet ute, kom jag på att jag har haft sönder tändkablarna tidigare när jag bytt stift och 2:ans kabel har blivit den korta och 3:ans lång.
Monterade naturligtvis tillbaka enligt 'längd'.

Tänkte fixa senare........ nej jag kasta bara om på stiften nu, skiftar i fördelaren sen..... lovar!!!! jOoooohooooo lovar!!!

Klantaschel Klantaschel Klantaschel Klantaschel.

Nu häller jag i cementen och drar ut och terrar bruddarrrna.
Sen imorrn om jag 'hinn' köper jag topp eller varför inte ett 'repobjekt' det blir billigare, behöver ett dörrhandtag också som 'råkade' gå av.

men frågan står kvar om NÄR insprutningen sker, inte vid 'rätt- insug' då inte och regleras mängden med pulslängd eller pulsantal.?

åver änd aut' från en med ånn = åldersbetingad nedsättning av närminnet
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
NickeGubben skrev:men frågan står kvar om NÄR insprutningen sker, inte vid 'rätt- insug' då inte och regleras mängden med pulslängd eller pulsantal.?
Insprutet på B230F skjuter av alla spridarna samtidigt på signal från svänghjulsgivaren (impulsgivaren)om inte jag missminner mej!!

//David
Bensinpriser v2

ibland går det , ibland går det ner, p[…]

serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr m&arin[…]

Kolvringar etc b4b

Där blir alltid en "kant" (vän[…]

Service Peugeot 107

Köpte en amerikansk (Thinkdiag) som är b[…]