Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av GLE
Hej!
Köpte för ett par dagar sen en 760 GLE från 1984 för 1500kr! Den är ganska fräsch men lite rostig och så men den knackar en hel del. Är det något ramlager eller något i kammen. Det låter från höger sida när man sitter och kör. Dessutom lyser ojetryckslampan när man släpper gasen men inte på tomgång! Jag har kört bilen cirka 20 mil nu sedan jag köpte den och den har då inte skurit än i alla falll! Fastän den blivit rätt misshandlad av en kompis under några dagar! Kan det knackande ljudet bero på att några kanaler är igensatta och därför dålig smörjning eller så kanske det är ventilspel. Hur justerar man ventilspelet på en sån där PRV maskin? Han jag köpte den av sa att oljetryckslampan lyst under flera månader och den vad jag vet så har den även knackat sen i sommras då det är en kompis som haft den. Kan det vara så enkelt att det är något fel i givaren eller vad kan det bero på. Om det varit lågt oljetryck i flera månader och som han kört så borde den där motorn vara ihopskuren för länge sen!

PS
Olje nivån är normal men varningslampan för låg oljenivå lyser ändå!
av GLE
Vad är normal tomgång på en B28E? Den jag har ligger på 1600 rpm när den är varm och cirka 1100 rpm kall!
av Gelis
Om det låter från överkant av motorn så är det standardfelet på PRV 6:an. kamaxellagring eller vipparmslagring som tackat för kaffet. Felorsak igensatta oljesilar till topparna. Den motorn är en skitkonstruktion i avseende på smörjning till kammar o vippställ. det senaste utförandet kom väl -88-89 någonstans då var detta förbättrat vad jag kommer ihåg.

1100 är högt, bör ligga runt 700. Är alla slangar hela? Är inställning av microswitchen vid gasreglaget rätt, finns ganska mycket som kan påverka.

Du ställer ventilerna som på en gammal B20, bara av med ventilkåpan och skruva.
av GLE
Motorn har tydligen gått 11000 mil (utbytesmotor) och den måste vara ganska misshandlad för att redan tappa smörjning till vipparmarna eller kamaxellagren! Men jag vet inte vad föregånde ägare gjort! Jag ska kolla alla slangar och sånt men det är så kallt och jag har inte varmgarage! Var kan tomgångsskruven tänkas sitta på en sån där "skitmotor"? Min kompis sa att tomgången var ställt upp så den skulle driva på tomgång eller vad det nu var! :P
av Gelis
Problemet är att det inte bara är att skruva på tomgångsskruven. du måste få grundläget rätt, annars så börjar den att svajja (såga) rejält på tomgången. Jag hade en 760 -83 för många år sedan och det var ett helvete o få till detta. Nu kommer jag inte ihåg exakt men först så måste microswitchen kortslutas eller om den skulle jordas, osäker vilket just nu. detta för att koppla bort tomgångsmotorn.
Justeringen görs på fyra ställen. Man börjar med att dra luftskruvarna (3 st) som sitter uppe på insuget i botten. dessa luft skruvar är ganska stora och sitter tillsammans så jag tror att du kan lokalisera dessa. 1 av dessa är för bägge cylinderbankerna varav dom övriga 2 är för vänster resp höger bank. Håll reda på hur v o h skruv står. Sedan ska du grunställa gasspjället vilket görs med en skruv som sitter på sidan av spjällhuset där gasvajern är ansluten.
grundinställningen är runt 600 rpm om jag inte missminner mig. Sedan så öppnar man v o h luftskruv till vad dom stod innan. Sedan så öppnar du luftskruven för bägge bankerna och justerar tomgången till ca 750 rpm. Ta bort din koppling till microswitchen och är allt rätt så ökar tomgågen till runt 1000 rpm för att sedan stabilisera sig på 750 rpm. Är det fel så börjar det svajja och det är bara att börja finlira med luftskruvarna på insuget. vid varj justering måste switchen kortslutas eller jordas enl vad jag skrev ovan.
av GLE
Okej! Det är alltså inte som en B23E då :P Nej det har jag förstått men enligt vad jag förstått så har nån varit och fipplat med tomgången så bilen skulle driva på tomgång när man hade växel i eller vad det var och om nån varit där och mixat så kanske det inte är det enklaste att få tomgången stabil utan kanske istället låta den vara som den är!
av GLE
Men ibland kan tomgången vara runt 1000 varv så det kanske är något fel i den där microswitchen!
av GLE
Gelis skrev:Om det låter från överkant av motorn så är det standardfelet på PRV 6:an. kamaxellagring eller vipparmslagring som tackat för kaffet. Felorsak igensatta oljesilar till topparna. Den motorn är en skitkonstruktion i avseende på smörjning till kammar o vippställ. det senaste utförandet kom väl -88-89 någonstans då var detta förbättrat vad jag kommer ihåg.
Blåser liv i tråden igen. Motorn går fortfarande. Knackandet har varken ökat eller minskat och den går som den ska. Om det vore kamaxellagringen eller vipparmslagringen så borde det väl ha rasat med tanke på hur den blivit behandlad i vinter :P .
Så jag undrar om det kan vara nått annat som ger upphov till detta störande knackande.
Kan det vara nått av hjälpaggregaten som knackar och lever jävel eller kan det vara nått annat skit som håller på att pajja. En kompis tipsade om kolvbultarna men med tanke på hur den är körd så borde det ha rasat för längesen. Jag har även ett liknadne knack på en 740 GLE med B230E motorn och där är inte packningen tät mellan grenröret och och främre avgasröret eller vad det heter. Kanske det är något liknande på 760in?

Kanske nån ahr någon idé. Vore tacksam för svar :P
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Varför inte ta ett stetoskop eller en lång skruvmejsel och lyssnar dej fram till var det låter. alternativet är ju att köra tills det rasar, ta isär motorn och se vad som pajat.

Mvh GK
av GLE
Är det nån som har nån aning om hur många 760 med den gamla B28an som överhuvudtaget går? Med tanke på att jag aldrig sett nån av äldre årsmodellerna i verkligheten och det finns inte så många på blocket! :P
Värde på på min V60

Tack. Då satsar jag på att sälja.

Med det jag skriver ’’felaktig tvä[…]

Bensinpriser v2

40-50 kr Då kommer vi nog få se stora […]

Det går helt fint att koppla bort batteriet […]