Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av tuppliden
Har varken gnista eller bränsle, vad kan vara fel på min gamla trotjänare?

Detta har hänt 3 ggr tidigare då den stått parkerad 1 timme eller två, men efter ett par timmar till så har den startat.
Men idag med tre barn i bilen så dog den under körning... :(

Hittar ingen diagnosbox...
Fick tips om svänghjulsgivaren, men var sitter den?

Vad annars kan vara fel?
av tuxedo
Hej.

Detta tips instämmer också jag i.

Den heter egentligen Impulsgivare och sitter mitt ovanpå kopplingshuset invid motorblocket.
En liten svart "manick" med ett fästöra för en skruv.
Normalt är det mycket lätt att byta den, bara att ta bort skruven och dra upp givaren, och skarvkontakten sitter vid torpedplåten.

Men---är det en gammal bil och givaren aldrig blivit bytt kan den sitta ordentligt fast p.g.a. att det blivit ärg i hålet för hållaren.

Om den sitter fast dra då inte i fästörat som då kan gå av utan försök att fukta med lite rostolja runt hålet och vrid försiktigt med hjälp av fästörat.
Om den lossnar då så kan man försiktigt försöka att bända upp den med en liten mejsel, men den ska sättas under fästörat så nära givaren som möjligt.

I värsta fall måste man demontera kopplingshuset för att få loss den.

Jag böt den på min -92:a för ett par år sedan men det var inga problem att få loss den då.

Impulsgivaren ersätter hallgivaren som satt på tändfördelaren.
Impulsgivaren kom på bränslesyst. LH 2.4 som intoducerades på -88 b.

Och då finns också en felkodsavläsare/diagnosbox som ska sitta på vänster fjäderben i motorrummet, en svart dosa med en kontaktkabel.

//tuxedo
Värde på på min V60

Tack. Då satsar jag på att sälja.

Med det jag skriver ’’felaktig tvä[…]

Bensinpriser v2

40-50 kr Då kommer vi nog få se stora […]

Det går helt fint att koppla bort batteriet […]