Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av johansthl
Hej! jag har en 745:a -92 med F-motor. när jag kör så dör motorn av okänd anledning. oftast så räcker det att motorbromsa så startar den efter några sekunder, men ibland så måste man stanna och vrida av nyckeln och vänta i ungefär 20-30 sekunder. felkoderna säger att det blir strömfall innan stryboxen till tändningen. jag har bytt ut reläena i mittkonsollen, och den lokala volvo verkstaden har kollat på bilen men kan inte hitta något fel. någon som vet vad detta kan bero på? och vad man kan göra åt det!? tack för svar...
av johansthl
kan även tillägga att det är enbart motorn som dör. alla annan el fungerar precis som om du har bilen avstängd och sätter tändningslåset i läge två!
Användarvisningsbild
av gnestakalle
En strömbegränsning beror ofta på dålig kontakt i en krets vilket orsakar ett spänningsfall som ju gör att inte mycket ström kan flyta. Motionera och rengör kontaktstycken samt jordanslutningar.

Mvh GK
av johansthl
tack för tipsen!

imorgon ska jag byta ut spridarrelät, så får vi se hur det går.

med tanke på att bilen inte dör varje dag, men samtidigt kan göra det flera gånger på en dag, så kan det ta några dagar innan jag vet om problemet kvarstår! :)
av Kingoffors
Fick ett tips av en gammal bilmek att det var vanligt att en kabelhärva som sitter bakom remskivan på motorn och fästad med plåtbleck gnagdes så det vart kortis i kablarna, och mycket riktigt så var det så på min 745 som uppförde sig så som du beskrev.
Värde på på min V60

Tack. Då satsar jag på att sälja.

Med det jag skriver ’’felaktig tvä[…]

Bensinpriser v2

40-50 kr Då kommer vi nog få se stora […]

Det går helt fint att koppla bort batteriet […]