Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av HanseN86
Hejsan! nu vet jag att b280F motorn inte är den bästa motorn som suttit i en volvo motor och att dem inte tål så mycket, men har en annan 760 på gång som vi vill fixa lite med.. Som topic lyder, vad kan man göra med en sådan motor ? Någon som vet några roliga kopplingsscheman till tändboxen eller dyl? eller om man kan köpa några chip till dem? Andra spridare osv ? ge mig allt ni vet..

Tack!
av rd350
I tidernas begynnelse ((stytvt tjugo år sen) när Volvo originalcup drog igång var de några som fick en väldans tjong i nån gammal 264 som man fick lov att köra med där! Hördes ganska mäktigt när de kom i skogen!! Men som sagt man får vara beredd på att skruva, kvaliten är under vattenytan på dessa motorerna även om de sista årsmodellerna var betydligt bättre än tidigare. Alltid kul med ovanliga projekt!
av HanseN86
rd350 skrev:I tidernas begynnelse ((stytvt tjugo år sen) när Volvo originalcup drog igång var de några som fick en väldans tjong i nån gammal 264 som man fick lov att köra med där! Hördes ganska mäktigt när de kom i skogen!! Men som sagt man får vara beredd på att skruva, kvaliten är under vattenytan på dessa motorerna även om de sista årsmodellerna var betydligt bättre än tidigare. Alltid kul med ovanliga projekt!
Absolut! Men har sökt efter mycket angående dem, men kan inte hitta något.. Måste ju finnas nån som vet hur man kan få lite mer kraft i dem? Hade rakt rör tidigare på den, gick något bättre, kljudet va ju utav något speciellt.. Men nu har jag en ljuddämpare på för den va lite väl hög i ljud =)
av volvo944gl
du kan ju alltid skaffa eller bygga extraktorgrenrör, mer soppa= mer hk dock inte mycket. lyfta av topparna o renovera dom.. byta ut utväxelingen på både låda o bakvagn. alltså räkna om allt för att få kanske mer hk i början och hela vägen ut. t.ex normalt gör en 740 ca 90-120 på 2an kanske ändra om så du kan köra 130 cirkus på 2an osv.
av volvo944gl
glömde även du kan ju alltid byta svänghjul till ett lättare, och även turbokonvertera?
av HanseN86
volvo944gl skrev:du kan ju alltid skaffa eller bygga extraktorgrenrör, mer soppa= mer hk dock inte mycket. lyfta av topparna o renovera dom.. byta ut utväxelingen på både låda o bakvagn. alltså räkna om allt för att få kanske mer hk i början och hela vägen ut. t.ex normalt gör en 740 ca 90-120 på 2an kanske ändra om så du kan köra 130 cirkus på 2an osv.
Jo mer soppa.. Men går inte detta också att ställa med något chip? Har tillgång till mycket bra lödegenskaper ifall man behöver göra detta själv, men behöver veta hur isf..
Renovera toppar osv komer nog inte göra så mycket, bilen är välskött och har enbart gått 10k mil..
av volvo944gl
HanseN86 skrev:
volvo944gl skrev:du kan ju alltid skaffa eller bygga extraktorgrenrör, mer soppa= mer hk dock inte mycket. lyfta av topparna o renovera dom.. byta ut utväxelingen på både låda o bakvagn. alltså räkna om allt för att få kanske mer hk i början och hela vägen ut. t.ex normalt gör en 740 ca 90-120 på 2an kanske ändra om så du kan köra 130 cirkus på 2an osv.
Jo mer soppa.. Men går inte detta också att ställa med något chip? Har tillgång till mycket bra lödegenskaper ifall man behöver göra detta själv, men behöver veta hur isf..
Renovera toppar osv komer nog inte göra så mycket, bilen är välskött och har enbart gått 10k mil..
Om bilen har gått 10K så släng på extraktorgrenrör och nöj dig med detta =)
Värde på på min V60

Tack. Då satsar jag på att sälja.

Med det jag skriver ’’felaktig tvä[…]

Bensinpriser v2

40-50 kr Då kommer vi nog få se stora […]

Det går helt fint att koppla bort batteriet […]