Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej, jag har problem med läckande servoolja, och ev. har pumpen tagit stryk på kuppen.
Märkte att remmen var väldigt slapp och slirade. Gick att dra runt pumphjulet förhand med motorn av, så gled remmen på hjulet till motorn.
Kan det vara bara remmen som gnäller och gnisslar, eller har pumpen blivit sliten med?
Jag ser att det är någon slags aktivitet i servooljepåfyllningskärlet, så helt död är väl inte pumpen, men kanske skadad?

/Martin
Tack för tipset. Det verkar som pumpen har klarat sig. Den tystnade när den blev fylld med olja igen.

Det var banjokopplingen in mot styrväxeln som var för otät och vägrade sluta droppa, trots att jag försökte med nya kopparpackningar.
Jag blev tvungen att köpa ny orginalslang mellan pump och styrväxel. 1200kr fattigare :(
Men nu fungerar det tror jag!
Hoppas inte styrväxeln tar stryk av att vara låg/tom på oljan några mil som det tog att köra hem.

/M
Om du försiktigt vrider ratten mot stoppläget/ändläget så ska det, om pumpen är OK höras ett oljud då säkerhets/överströmningsventilen öppnar.
Hörs detta ljud är pumpen sannoligt oskadad och ger fullt tryck.

Tror knappast att styrväxeln tagit skada, det är pumpen som först tar stryk om det blir tomt på olja.

Skulle pumpen mot förmodan blivit defekt så skaffar du naturligtvis en annan pump från en bildemontering, för en ny pump kostar nog skortan.

//tuxedo
Värde på på min V60

Tack. Då satsar jag på att sälja.

Med det jag skriver ’’felaktig tvä[…]

Bensinpriser v2

40-50 kr Då kommer vi nog få se stora […]

Det går helt fint att koppla bort batteriet […]