Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av viktorlindh
hej, som sagt den går på 3 cylindrar, har kollat så att den får bränsle på alla cylindrar, och har tändning. men tror att det är min fördelare som behövs bytas. den sitetr längs bak på kamaxeln, ocxh min fråga är kan man plocka bort den på något sätt utan att ta bort toppen? :)
av Robert89
kolla på alla stiften så sitter det en liten plutt uppe på stiftet som är gängad dit, den kan vara borta eller sitta löst då går den som en halv dö häst, var ute för liknande fel.
av rd350
Ja din fördelare tar du lätt bort "på plats" sitter med två m6 skruv. Ta bort fördelarlocket först. Ditt problem med att den går på tre cyl. har du nog inte i fördelaren. Kolla stift och kablar, insugningspackning (vanligt fel) den kollar du med startgas. Är det friskt där får du kolla kompression, ventilspel eller möjligen en insprutare (om det inte är en förgasarbil du har)
Användarvisningsbild
av emwtur
Det finns inget i fördelaren som bara har med EN cylinder att göra förutom själva fördelarlocket -
och förutom det är det bara tändkablarna och stiften som kan göra att den inte får gnista på en cylinder !
andra orsaker kan vara kompressionen ;
- ventil eller ventilspel kass på en cylinder ?
är det lika med varm och kall motor ?
/emwtur
Värde på på min V60

Tack. Då satsar jag på att sälja.

Med det jag skriver ’’felaktig tvä[…]

Bensinpriser v2

40-50 kr Då kommer vi nog få se stora […]

Det går helt fint att koppla bort batteriet […]