Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av volvoadde
Hejsan!

Har införskaffat mig en 940 som jag tänkte få lite fin till sommaren med fälgar och kan lätt se hög ut med större fälgar så har mina funderingar på sänkningssats.
Och då undrar jag om det är knepigt att byta till det runt om?
Vore tacksam för lite vägledning hur man ska bära sig åt isåfall?
Och även hur lång tid det kan krävas i runda slängar?

Tack för svar :)
Användarvisningsbild
av Ticken
Först och främst, när det en en sänkningssats du skriver om, så är det alltså en fjädersats antar jag?
volvoadde skrev:Och då undrar jag om det är knepigt att byta till det runt om?
Kanske inte det svar du vill höra, men frågan är: Hur är dina kunskaper?
Generellt sätt skulle jag vilja säga att, nej. Det är inte svårt. MEN det kräver att man vet vad man pysslar med, framförallt i fram på bilen. Slav i detta kan i värsta fall gå riktigt illa.
volvoadde skrev:Vore tacksam för lite vägledning hur man ska bära sig åt isåfall?
Absolut. Det ser ju dock lite olika i fram och i bak på bilen. Så jag skulle gärna vilja veta hur insatt du är i hur det ser ut på bilen, men väldigt kort kan jag skriva att i bak räcker det att du hissar upp - plockar bort och sätter dit.
I fram så behöver man dock plocka isär fjäderbenen och byta fjädrarna vilket kräver specialverktyg (som iof går att köpa typ på biltema osv)..
volvoadde skrev:Och även hur lång tid det kan krävas i runda slängar?
Återigen, en volvomeck gör säkert detta på under timme i verkstad med riktiga verktyg. En totalamatör med hobbyprylar kanske behöver en dag på sig.
Skulle gärna se att du berättar lite mer om vad du har tillgång till för prylar och vad du har för kunskaper.

En Haynes rephandbok är att rekomendera eftersom det du vill göra är egentligen "bara" ett fjäderbyte, fram & bak.

/Ticken
Användarvisningsbild
av volvoadde
Ja det är endast fjädrarna jag menar.
Och angående kunskaper så har jag inga om just 940 men har skruvat mer med äldre volvo utan fjäderben, och även gått fordon har inte tummen rätt i handen direkt är bara det att jag inte har några förkunskaper om just 940.
Verktyg har jag det mesta som finns i ett "normalt" garage men dessvärre inget verktyg till fjädrarna.
Användarvisningsbild
av emwtur
fjäderkompressor är väl enda specialverktyget som behövs
http://www.verktygsboden.se/?id=74281
släpp muttern i toppen på fjäderbenet några varv INNAN du lyfter bilen !
(lättare när inte fjädern trycker emot)
/emwtur
Värde på på min V60

Tack. Då satsar jag på att sälja.

Med det jag skriver ’’felaktig tvä[…]

Bensinpriser v2

40-50 kr Då kommer vi nog få se stora […]

Det går helt fint att koppla bort batteriet […]