Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Jag hängde på en husvagn på 745:an häromdagen och trots en rejäl översyn av alla kontakter fick jag inte husvagnen att lysa och blinka som den skulle.

En kompis frågade om kontakten var "Volvo-kopplad" - vad är det? Enligt honom så har/hade Volvo någon sorts egen "standard" på släpvagnskontakten.

Husvagnen funkar på alla andra bilar den har gått bakom (dock aldrig någon Volvo tidigare).

Någon som vet? Och som kanske har en bra översikt på hur en vanlig sjupolig kontakt ska kopplas?

/Mattias
(Som undrar vart rock'n'roll-drömmen tog vägen när det stod en röd 745 med grå Polarhusvagn framför villan med en vovve springande innanför det vita staketet...)
av Frigge
Det finns inget som heter Volvo-kopplad, inkopplingen av dragkontakt är en standard. Hur skulle det annars se ut ? Skulle alla bilmärken o husvagnsfabrikanter ha olika inkopplingar :lol:

/Fredrik
av Mattias Jönsson
Frigge skrev:Det finns inget som heter Volvo-kopplad, inkopplingen av dragkontakt är en standard. Hur skulle det annars se ut ? Skulle alla bilmärken o husvagnsfabrikanter ha olika inkopplingar :lol:

/Fredrik
Nä, det var precis min tanke.

Men med tanke på att Volvo köpte lite blandade bromsok, la dom i en låda och skakade runt och sedan monterade dom helt slumpmässigt, så hade jag inte varit ett dugg förvånad. :)
Användarvisningsbild
av Sparkz
Ta nu inte det så allvarligt! :) Hade jag menat illa hade jag slängt upp den här i stället: http://www.justfuckinggoogleit.com/
av Roger
Hej det finns bara en kopplingsstandard för europeiska bilar och den heter "BOCSH standard" utom i england för där har dom gjort på ett annat sätt.

Troligen är det inte rätt inkopplat i din bil bara. Gör om alla trådar så ordnar problemet sig

MVH bilelektrikern
av Mattias Jönsson
Jag började rota i det och det visade sig vara värre än jag trodde. Jag tänkte bara byta den helt kassa kontakten (massor med korrosion och ett par spruckna stift/hylsor), men skruvarna var helt sönderrostade. Borrar av skruvskallarna och tar fram hammare och dorn. Bankar lite måttligt - och då ger sig hela plåten där kontakten sitter!

Hmmm... Av med bakre spoiler och börja knacka med hammare på hela draget. Tjocka lager av rost runt hela draget och dragbalken. Efter en timme med vinkelslip (plåten till kontakten), högtrycksspruta, hammare, skrapa och roterande stålborste är jag nere i materialet igen. Kompisen (som har jobbat på bilprovningen) hade inte tid att titta förbi så det blev ett lager grundfärg tills han har tittat på det och sagt sitt.

Så det som började med dålig kontakt kan mycket väl sluta med ett helt nytt drag... Säga vad man vill - men med en gammal 745:a har man aldrig tråkigt! :D
av stnilsge
Bygla 58L och 58R i bilens kontakt. Det händer ibland att dom använder den ena av dessa till dimljus eller backljus.
serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr m&arin[…]

Kolvringar etc b4b

Där blir alltid en "kant" (vän[…]

Bensinpriser v2

Uh-oh.. Iran stänger Hormozsundet. 20% av v&a[…]

Service Peugeot 107

Köpte en amerikansk (Thinkdiag) som är b[…]