Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

VOLVO 945-836 S 2,3 automat gaskonverterad. Motor B 230 FD.

Problemet är att när jag når 1500 varv så skumpar bilen fram, varvmätaren pendlar mellan 1000 och 1500varv. Det går att gasa sig förbi problemet och bilen går hyfsat under 1500 varv och över ca 1900varv. Spelar ingen roll vilken växel som ligger i eller om jag står på tomgång. Spelar ingen roll om jag kör på fordonsgas eller bensin. Upplever också att den är för svag i motorn. Skumt att det är exakt samma varvtal?

Bytt lmm utan att det blev bättre

felkod i 2:an
2-3-2 lamdareglering mager eller fet, tomgång

Bilen är konverterad till gas på volvo till gatukontoret i gbg. Har nyss köpt bilen och problemet började på väg hem från säljaren efter ca 10 mil, kul. Misstänker katalysatorn men vet inte riktigt hur jag ska kolla, är vanligtvis ingen mekare men kan kanske bli... Har läst mycket i forumet men hittar inte riktigt något liknande problem. Tacksam för tips.
Kul en till gasbil! Har du kollat stift, luftfilter å så? Jag bytte tändkablar, rotor fördelarlock, för de var kexiga på min bil. Nu är ju detta en extremt trött bil på gas, 97-98 hk står det i boken.

Det är väl så att gasbilarna ska vara extremt känsliga med tändsystemet har jag läst.

Har du hunnit kolla hur mycket din bil drar? Gas/bensin? min drar 2kbm gas 1.6 liter soppa...
Har inte hunnit testa förbrukning ännu men 1,6l på bensin låter magstarkt, har en annan 945 som drar typ 0,95. Så stor skillnad ska väl inte automaten göra?

Tänkte att just detta med att den hakar upp sig just vid 1500 varv var ett symtom som en kunnig mekare kan dra slutsatser ifrån.

Vi får jämföra förbrukning när jag fått den fixad.
Har du samma symptom när bilen är kall?
Vad har du för tomgångsvarvtal obelastad (dvs park eller neutral, AC avstängd)?
Om du kör den på högt varvtal (typ 3000rpm), släpper gasen och lägger i N, fångar den upp tomgången, dör den eller stannar den vid något annat varvtal?

Troliga fel är tomgångsmotor, gasspjäll och/eller gasspjällägesgivare.
Värde på på min V60

Tack. Då satsar jag på att sälja.

Med det jag skriver ’’felaktig tvä[…]

Bensinpriser v2

40-50 kr Då kommer vi nog få se stora […]

Det går helt fint att koppla bort batteriet […]