Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Castet
Tjena!

Som sagt, det har varit ganska så hög tomgång på bilen sedan jag köpte den i höstas. Främst när den är varm som den går upp någonstans kring 1.300 varv i läge P och N.
Har väl varit ett fåtal gånger då detta inte har hänt utan den har fungerat normalt på tomgång.
Vakuumslangarna ser välhållna och bra ut så det är mest troligen ingen spricka i någon slang.

Är det någon som varit med om detta tidigare eller vet någon som haft det såhär som kanske vet lite mer om detta?
Det är som sagt en Volvo 744 GLT 16Valve med automatlåda.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
En trolig orsak är läcka vid insuget och då antagligen undertill, kolla speciellt vid fyrans insug. Använd startgas för att leta läckor och kolla försäkerhets skull slangarna också.
En annan orsak kan vara tomgångsluftventilen(tomgångsmotorn), den kan behöva rengöras. Demontera den och gör rent med bromsrengöring och tops, se till att inte rengöringsvätska kommer över till sidan med kontaktstycket. Kontrollera även funktionen av tomgångsmotorn, om du har den 2-poliga så skall sliden röra sig när du kopplar till 12 Volt på den.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av erikn
Kolla så att tomgångsgivaren (eller vad den nu heter) sluter när spjället är i tomgång. Jag hade problem med varierande tomgång pga att den givaren var feljusterad. Du ska höra ett distinkt klickljud bara du rör på spjället. Givaren sitter i princip på spjället. Spjällägesgivare heter den nog när jag har hunnit fundera lite.
av Castet
Har kontrollerat slangar med startgas, och de är hela som sagt.
Hmm okey, tomgångsgivare och givaren vid spjället, det ska jag ta och kolla upp imorgon när jag ska dra ut käran till verkstan.
Jag tänkte passa på att fråga om detta med hög tomgång kan ligga bakom att den gärna vill växla upp mot 3 tusen varv?
1an till 2an går normalt.. men 2an till 3an och 4an tycker jag växlar upp lite sent.
Användarvisningsbild
av erikn
Kolla att kickdownwiren inte är för spänd. På min 245:a jag hade förut så satt höljet fel vid spjället (efter att jag bytte insugspackning) vilket gjorde att wiren blev för spänd. Min växlade också alldeles för sent. Dessutom växlade den ner bara man petade på gasen i runt 70 km/h.
Värde på på min V60

Tack. Då satsar jag på att sälja.

Med det jag skriver ’’felaktig tvä[…]

Bensinpriser v2

40-50 kr Då kommer vi nog få se stora […]

Det går helt fint att koppla bort batteriet […]