Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Problem med luftning av kopplingscylindern 745 -92
Jag körde sönder "bromsröret" till kopplingscylindern. Kopplingen for i golvet och det var lätt att se att
det blivit en läcka i röret. Nu när jag bytt rör och ska lufta så verkar det nästan som om cylindern uppe vid
pedalen gett upp. Jag började med att sätta dit röret glad i hågen och ska börja lufta men det kommer varken
luft eller bromsvätska, tar loss röret nere vid kopplingen och trycker på pedalen. Inget händer, hittar ingen
luftnippel vid pedalcylindern och den sitter ju så högt med lutning på slangen till bromsvätskebehållaren så
det ska väl heller inte behövas. Det känns som om att det skulle kunna ha kommit in för mycket luft eller nåt
eftersom jag inte får igenom nån bromsvätska, om packningen skadats av att den gick torr borde det rinna
igenom lite iallafall. Tips, någon?
mvh
Lelle
Senast redigerad av 1 lellesprinter, redigerad totalt 0 gånger.
Framgår inte om du lagade röret eller om det byttes ut. Jag förmodar att du tillsett att det finns kopplingsvätska (bromsvätska) i kopplingssystemet. Kan vara så att huvudcylindern skadades så att den behöver bytas, oftast är det lika bra att byta både huvudcylinder och slavcylinder om en av dem är dålig så brukar den andra vara på väg också.

Mvh GK
Det skall finnas en luftningsnippel vid slavcylindern nere vid kopplingshuset. Om du provar enligt ditt tillvägagångssätt så måste du hålla för röret när kopplingspedalen släpps.

Mvh GK
I samband med att jag bytte slavcylinder så hade jag problem med att få bort luften. Jag fick tipset på det här forumet att lufta "baklänges" alltså på hjälpcylinderns luftnippel. Du får krypa under bilen så du kommer åt tryckarmen/kolven och luftnippeln på hjälpcylinern. Du kan åtstadkomma tryck och sug genom att trycka in armen/kolven, trycks ut igen av fjädern i hjälpcylindern. Du behöver således inte röra urkopplingsarmen som går in till kopplingen. Hjälpcylinderns tryckarm/kolv trycks mot urtrampningsarmen av fjädern i hjälpcylindern, sitter inte fast utan vilar bara i urskålningen
Se först till att behållaren är full med bromsvätska.
Som föregående, bromsvätska ÄNDA UPP, tryck slavcylindern sakta förhand "bakåt" så luftar den sig själv. Funkar till 99%. Det många missar är att kopplingens huvudcylinder har en egen "ficka" i bromsens huvudcylinder. Detta för att en havererad koppling inte ska tömma behållaren för bromsen.
Värde på på min V60

Tack. Då satsar jag på att sälja.

Med det jag skriver ’’felaktig tvä[…]

Bensinpriser v2

40-50 kr Då kommer vi nog få se stora […]

Det går helt fint att koppla bort batteriet […]