Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Tjosan
Min kära 745 har stått still sen i torsdags.
Bilen startade till men dog efter ett par sekunder och har inte startat sen dess..
Misstänker att bränslepumpen är död då bilen ett par gånger under de två veckorna innan helt tappat accelerationen men sedan hostat till och kommit igång igen ett par gånger.
Fick startgas av far i lördags som jag tänkt prova med, ett problem är dock att jag inte vet var jag lämpligast ska spruta in den så är tacksam för ett litet tips eller två. Ett annat problem med bilen är att tändningslåset nästan är dött så i nuläget startar jag den ofta med skruvmejsel direkt på startmotorn = inte så pigg på att leka med startgas i närheten av den.

Hur mycket jox krävs det för att byta soppapumpen? Mycket verktyg? en domkraft och en/två pallbockar?

Tacksamt för allt som kan förbereda mig inför den eventuella bataljen med bränslepumpen :)

//400
Lossa insugsslangen och spruta in startgas. Innan du börjar meka med pumpen så kolla säkringar och att pumparna får ström, du har ju en pump i tanken och en under bilen där även filter-/ackumulatorburken sitter (denna burk bör bytas som en serviceåtgärd). Lämpligt är att ha om pumpbyte är nödvändigt verkstadsdomkraft, 2 pallbockar, fasta nycklar alt. hylsnycklar samt diverse allmänna verktyg såsom skruvmejslar, rostlösare :) o.d.
Ett tillägg dock när det gäller tankpumpen. Om du har lite bensin i tanken gör då så att du demonterar tanken eftersom det då blir mycket lättare att byta pumpen, du kommer att förstå när du ser hur tankarmaturen sitter. Om du väljer att byta pumpen utan att demontera tanken så går det också men du får beväpna dig med stort tålamod. OBS om du inte har tillgång till lämpligt verktyg för att lossa tankarmaturen utan måste knacka loss den, likaledes i detta fall kommer du att förstå när du ser tankarmaturen, så skall du använda ett mässingsdorn för att undvika gnistbildning. Mässingsdorn köpt som verktyg kan vara dyrt men jag gjorde så när jag bytte tankpumpen att jag köpte en enmeters mässingsstång på Bauhaus, finns säker på andra ställen också, och sågade av en bit. Billigt och fungerade bra. Lycka till

Mvh GK
Volvo car UX

En liten nackdel med nya GUI tycker jag är at[…]

Bensinpriser v2

Över 23 nu för diesel. Tror ni vi komme[…]

Fönsterhiss ur funktion

Du kan byta ut bara den skadade kabeln (eller kabl[…]

Hastihetsmätare.

Har samma problem… Ibland om jag dunkar ti[…]