Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Halloj :)

Är ny här o skulle vilja ha lite tips om den s*tans hastighetsmätaren på min Volvo 745 av 90 års modell. Har B 230 F motor i den.

Det började med att den inte ville gå igång o sen darrade nålen upp o ner och ibland stod nålen o vägmätaren helt still för att sen komma igång o gå ett tag igen. Köpte en renoverad mätare o satte men det var likadant..... :(
Trodde då att det var något i kablaget från bakaxeln som strulade. Idag har jag varit hos min husmekaniker o det var mycket riktigt en kabel som var helt av vid givaren. Den andra var inte så mycket bättre den heller....men dom skarvades o en ny kontakt mot givaren sattes dit. Frid o fröjd trodde vi...! Mätaren funkar klockrent nu men den tvekar innan den kommer igång. Den kommer igång om man knackar eller gasar på lite.
Nu till den STORA frågan! Vad kan det vara nu då? Finns ju bara själva givaren kvar att byta antar jag....?
Det var för övrigt inget fel på den gamla hastighetmätaren enligt han som renoverar såna i Fjugesta.... :shock:

Tacksam för svar o tips!
av Addekarlsson
Välkommen till vår gemenskap! :D

Om det är knackstart på nålen, så är det skitigt/oxiderat på "pinnen" som nålen sitter på, alternativt hela mekanismen i mätaren.

Hur åtgärda? Ingen aning, inte brytt mig om knackstarten på min tank/tempmätare. :D

Är alltså inget fel där bak, utan det ligger i mätarhuset.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Nemo35
Tack för svaret! Bra place detta.... :)

Verkar konstigt om det skulle vara fel i mätarhuset men man vet ju aldrig.... Ska åka ett tag o se hur det beter sig. Funkar det som det gör nu är det väl ok men man vill ju ha ordning på grejerna.

/ S
av Addekarlsson
Att volvos mätarnålar har knackstart är inget ovanligt alls. :wink:
Det ingår i priset bara. :D

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Nemo35
Ja man får acceptera en del med gamla bilar...... :) Det är ju ingen ny kärra direkt men en bra bil i alla fall. Jag vet vad jag har gjort med den o den funkar i alla väder. Ska behålla den i 2 år till tänkte jag o sen blir det en V70 D5 hade jag tänkt :D

Brembo skivor med belägg från Ferodo ru[…]

Bensinpriser v2

ibland går det , ibland går det ner, p[…]

serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr m&arin[…]

Kolvringar etc b4b

Där blir alltid en "kant" (vän[…]