Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av södergård
Hej,

Jag har en Volvo 965 3.0 -96. Bilen går ryckigt på tomgång, framför allt när den är varm. Jag blev också på håret godkänd på HC-värdet på besiktningen med följande värden:

CO: 0,0
CO2500: 0,3
HC: 93
LAMBDA: 1,03

Jag kan tillägga att HC:t var bra vid högre varv. Det var endast på tomgång som värdet var högt.

Jag har bytt luftfilter, tändstift och olja, sprayat med startgas och kört igenom STP bränslerengöring. Bilen verkar inte dra speciellt mycket olja och den går jämt och bra vid all körning utöver tomgången. Motorn "vibrerar" på tomgång. Problemet är alltså inte främst att tomgångsvarvtalet varierar utan att den verkar gå orent på tomgång.

Min känsla är i nuläget att kontrollera tändspolarna.

Är det någon som har varit med om något liknande eller som har något tips?

Jag är mycket tacksam för all hjälp!
av södergård
Hej,

Jag har nu provat att "blåsa ur" motorn vid de två senaste turerna. Jag upplever att detta har lett till en aning bättree gång på tomgång. Jag upplever också att bilen har blivit piggare. Jag tänker fortsätta med detta. Till saken hör att jag ser att HC-halten successivt stigit de senaste besiktningarna. Jag tänker samtidigt att man kanske inte har varat upp motorn så mycket de senaste åren. Jag vet också att den senaste ägaren har kört mycket korta sträckor. Jag är alltså i nuläget inne på att motorn är igensotad.

Jag har också köpt fäljande produkt som jag skall testa:

http://www.wynnsbutiken.com/Shop/Index.php?sArtId=23079

Jag återkommer.
av södergård
Ger startgasen höjd tomgång?

Jag har sprayat på alla ställen jag har kommit åt utan att märka någon varvtalsförändring. Dock har jag inte kommit åt undertill..
Användarvisningsbild
av Sparkz
Vanligaste stället packningen ger sig på är undersidan på fyran där det är svårast att hitta. Nästan lättare att se med spegel och lampa än med startgas.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det ser inte så illa ut, packningen brukar krypa ut eller in när den ger sig. Men här ligger den jäms med kanten hela vägen så långt man ser.

Missade att det var en 960, var helt inne på en B230 när jag skrev att den brukar ge sig på fyran. Kan nog inte säga att nåt ställe är vanligare på en sexa...
Volvo car UX

Ser att du har temperatur uppe till vänster[…]

Fundering på fälgar XC60-2017

Tack för svar! man blir ju tokig i däck […]

Läs också kommentaren till artikeln, h&[…]

Slangar v70

Fel av mig, evap purge valve sitter bredvid batter[…]