Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Priffe
Ett gott råd, som jag borde gett mig själv innan jag lastade i familjen och drog söderut - kolla kylarslangarna. Nu gör jag alltid det, och alla synliga slangar var fräscha MEN
- det sitter en slang som brukar djävlas, och det var där det brast. Igen! Borde ha lärt mig sen sist det hände! Det är där värmereturen går in i toppen, långt bak under insuget. Utsatt läge, och svårt att se. Rekommenderar byte av denna slangbit (och kolla förstås de andra också) när man köper bilen. Lr innan man åker på semester. Innan!!
Nu gick tempmätarn i topp på min 940 turbo -96 på motorvägen norr om Gbg och innan jag fick stopp på kärran hade jag fått kompression i kylvattnet. Det blev så varmt att plasten på givarna i toppen smälte. :x
Ta av toppen på p-plats i brännande sol och 32 plusgrader med familjen på badplatsen är ingen höjdare. Lyckades få toppen planad iaf, sista dagen innan motorfirmorna stänger.
Strax dax för omstart, får hoppas på det bästa.... men fick ett litet problem nu, kamremmen har inga synliga märkningar kvar och nu hoppade fanskapet några hack på vevaxeldrevet. Hur kirrar jag det? :???:
av Arne
Byt kamrem också den kostar inte många kronor det är det värt. Annars så är inställningen så att du har kamaxelns märkning rakt upp då 1:ans kolv är i det översta läget (0 grader föd), du har väl ingen fördelare på sidan av motorn utan längst bak på kamaxeln. Skulle du ha haft fördelaren på sidan så skulle märkningen på det drevet ha varit inställd på kl. 3.
av Priffe
Jo, givetvis blev det ny kamrem, men det betydde att det tog en dag extra.
Lite osäkert känns det att starta en interferensmotor utan att vara hundra på att kamremmen står rätt.

Hemfärd nu, med bilbyte - vågar inte lita på att denna håller resten av juli.
Härligt med semester. :D
av Addekarlsson
Så länge du inte har en B204, B234 eller B230K behöver du inte vara orolig för ventilsallad. Det är bara dom 3 motortyperna som får ventilsallad nämligen om kamremmen sitter fel/går av, när det gäller 740. Det enda som händer på övriga är att den inte går alls, eller går dålig bara. :D

MVh/ Adde
av Priffe
Lite osäkert det där med ventilsallad - detta är en B200FT och enligt många sajter på nätet är ALLA tvålitersmotorer interferensmotorer alltså ventilsallad

Jag har dock dragit runt bl a denna motorn utan att det tagit i, i olika lägen på vevaxeln - så hur är det egentligen?
Kanske är det så att med 16v så går det garanterat åt helvete, medan på en 2 liter KAN det ta i om man har otur??

Nu var det något mycket mysko med kamremmen (som bara gått tusen mil f ö). Jag satte den nya enligt märkningen som jag brukar, men då blev det nada kompression. Gjorde då som Arne förslog, och det fungerade bra. Men då var märkningen 180 grader off på veven!? :?: :?:
Körde hem i ett moln av rök med tutande bilister överallt, och var säker på att det var en spricka i locket, eller att kanske turbon kajkat. Men se på fan - efter en timme och tio milså började röken avta och sen var allt frid och fröjd de sista tjugofem milen. Måste varit fullt av vatten+olja i avgassystemet.

Heder åt gjuteriet i Borås (det är väl där topparna gjorts) som gjort grejor som håller.
av Addekarlsson
Ahh! En B200, då ska jag inte säga för mycket. Har inga kunskaper om den motorn.

Men bra det löste sig i alla fall till slut. Aldrig kul att stå så där på en semester på bortaplan och försöka göra nått vettigt.

Mvh/ Adde

Är det någon som har en bra lösnin[…]

Uppdatering: Tog ut säkring till CEM (nr 27) […]

serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr må[…]

Fick bli en beställning på nya sommard&[…]