Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av FreddeSk
Får inte igång bilen! Körde hemifrån med bilen med väldigt lite bensin. Den puttrade och hosta sista biten till macken.
När jag väll kom till macken fick jag stå bakom en annan bil och vänta tills han va klar. Hade bilen igång då. Men efter en stund börja den hoppa och gå på 3cylindrar. Brukar ju göra så när bensinen är slut. Så jag stängde av tändningen. Rullade fram bilen och tankade 10 liter. Efter det har jag inte fått igång bilen. Vill absolut inte tända. Tog startkablar från en annan bil och körde länge och många gånger på startmotorn. Ville inte. Bogserade efter en annan bil. Ville inte gå igång då heller. Helt stendöd är den!??!!?

Vad är problemet? Var ska jag börja felsöka? Förbannade biljävel! :-O)
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Försök skaffa lite mer bensin för är din tankpump trasig så får inte tryckpumpen som sitter under bilen något att pumpa. Problemet uppstår när du har nära eller mindre än kvarts tank.

Mvh GK
av FreddeSk
gnestakalle skrev:Försök skaffa lite mer bensin för är din tankpump trasig så får inte tryckpumpen som sitter under bilen något att pumpa. Problemet uppstår när du har nära eller mindre än kvarts tank.

Mvh GK
Tankpumpen är bytad för ca. 2 veckor sen.
Håller just nu på att kolla felet på bilen. Gick in här vid datorn för att hitta svar =)
De ag vet är att där är gnista! MEN, den får ingen bensin. Inte en droppe! Tryckpumpen (pumpen under golvet) låter inte alls. Helt stendöd. Hur kollat jag om pumpen är kass? Eller jag ska prova att byta den?
Har läst nåt om ett relä till spridarna. Har jag det på min? 740 Tic -87 B230FT. Inte säker på vilket elsystem jag har. Men det är utan felkodsavläsare iallafall.

Väääldigt tacksam för snabba svar!! (=
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Det så kallade spridarreläet brukar sitta vid expansionskärlet (svart relä). Ta ur systemreläet (avlångt vitt relä) som sitter till vänster bland andra reläer bakom askkoppen. Öppna båda de nämnda reläerna och löd om alla lödpunkter eftersom dessa reläer brukar vara drabbade av s.k. kallödningar. Börja med detta.

Mvh GK
Volvo car UX

Ser att du har temperatur uppe till vänster[…]

Fundering på fälgar XC60-2017

Tack för svar! man blir ju tokig i däck […]

Läs också kommentaren till artikeln, h&[…]

Slangar v70

Fel av mig, evap purge valve sitter bredvid batter[…]