Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Tjenare! jag har en Volvo 740 1987a med B230E mekanisk insprutning... ,

tomgången på bilen är hel mysko .. då ja startar bilen .. går han på 800 ca (är bilen kall går han knappt på tomgången... ca 500 ) , efter ett tag gasar han upp sig till 1000 (bara då den e varm..) , varit tvungen att sänka den några gånger för den klivit över 1000 ibland .. ca 1200.. men iaf . så testa ja start gas nu .. och Sprejade lite var stans.. då ja sprejjar på bensin slangarna (1an 2an 3an 4an, samma på alla) så börjar motorn skaka och låter som om den vill dö..

så ja skruvade lös "Injection valve" kallar dom den i Vadis ,
och enligt vadis ska det vara o-ringar där 2 st , nr 48 och nr 50(sysns på bilden nedan) , nummer 50 var STEN hård direkt ja tog i den flög den sönder i små bitar (säkert där den drar tjuv luft?).. men hur kommer jag åt nummer 48 ? :) , Enligt vadis bilden så är det som att hela ska gå att ta isär ? men hur ? jag har ingen lust att bryta sönder den hehe :o Sen är Själva "Ventilen" Glapp mot Fästet ,de svarta då frågan e ju då ska de verkligen va glappt där ? man ser att de nött lite på ventilen..som att den legat mot nått å skakat lite (syns på min bild Längst till vänster den är "glansig" där ), sen är det GRYMT skitigt där själva ventilen ska sitta fast, fullt i nån svart klibbigt(även på utsidan ser ut som om den sugit.där? ;S) .. som är runt där man skruvar fast den i motorn...

bild från vadis
http://data.fuskbugg.se/skalman02/4d823 ... nl%F6s.png

bild på min "Injection valve?"

http://data.fuskbugg.se/skalman02/2011- ... .14.13.jpg
När o-ringarna blir torra så glappar spridarna och det blir lite skavsår på dem :lol:
Spridarna är lite knixiga att få ur från den svarta hållaren.
Jag brukade spruta i lite olja mellan spridaren och hållaren
sen satte jag änden på spridaren mot en gummiplatta o tryckte av hållaren
sitter hårt när ringarna e torra o hårda men det går :D
sen byt ringarna 2-på varje spridare en tunn på utsidan o en tjock på insidan :D

Mvh/Roger :D
Tjenare! , jag har redan fixat det :) , var in på volvo idag och snackade me en kille som sa att dom bara var att pressa isär! , gick utmärkt! , och SNACKA om torra o-ringar, flög sönder så fort man tog i dom me en skruvmejsel!! :) 155 kr för 8 nya oringar (4 små och 4 lite större) hihi , Nu går bilen jämnare å käns piggare MEN ändå då man startar den så går han på 5-600 Rpm .. sen efter 10 sekunder gasar den upp sig till 8-900 , DOCK så efter origns bytet Fasnar den inte på 1000-1100 som den gjrode förrut :) utan går ner till 8-900 då du trycker ner kopplingen ,
Volvo car UX

Ser att du har temperatur uppe till vänster[…]

Fundering på fälgar XC60-2017

Tack för svar! man blir ju tokig i däck […]

Läs också kommentaren till artikeln, h&[…]

Slangar v70

Fel av mig, evap purge valve sitter bredvid batter[…]