Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av bogarleffe
Tjena
Jag har precis stoppat i en ny motor (B230E som jag egenhändigt har renoverat) i min 740. Den gick igång fint med lite startgas sånär som på en punkt: Den gnisslar som fan nånstans.

Det låter precis som konstant remskrik fast mycket mer högfrekvent, och det är väldigt svårlokaliserat men det låter som att det kommer ifrån inunder bränslehuvudet nånstans. Ljudet varierar med spjällets läge, gasar man lite så tystnar det med förändring av vakuumet i insugsröret (enligt min vakuummätare).

Min första tanke är att motorn drar tjuvluft, men jag har känt och klämt på alla slangar och satt slangklämmor där jag vet att det brukar läcka lite. Jag har även varit noga med att kolla alla vakuumslangar efter sprickor under ihopsättningen.

Inne i motorn tror jag inte att det är. Finns det något som kan gnissla inuti bränslehuvudet? Och det är inte några remmar, jag har tagit bort dom och det gnisslar ändå. Kamremmen och spännrullen är ny.

Motorn går förvånansvärt bra, den är urstark och startar lätt, men går lite ojämnt pga dåligt ställd tändning och CO-halt.

En annan skum sak, jag bytte även kopplingen under renoveringen, och med ny koppling så ska inte vajern justeras in alls mycket, men jag var tvungen att justera den nästan fullt ut. Kan det vara något i kopplingen som gnisslar? Urtrampningslagret? Gnisslet låter även på friläge.
Några tips?
av Arne
Känn efter så det är frigång på kopplingsarmen så den inte ligger an mot urtrampningslagret. Bytte du även det lilla lagret som sitter i svänghjulet? Det belastas förstås bara då kopplingen är nertryckt.

Brembo skivor med belägg från Ferodo ru[…]

Bensinpriser v2

ibland går det , ibland går det ner, p[…]

serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr m&arin[…]

Kolvringar etc b4b

Där blir alltid en "kant" (vän[…]