Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

hejsan, kompisens 945 från 94 med B230F motor laddar inte längre, vi bytte regulator och generator då den gamla var kass. men efter bytet, så laddar den ändå inte. alla kablar sitter på plats, vi har gått över alla jordpunkter i motorrummet men inget hjälper. mäter jag på batteriet vid tomgång säger den 12,98V och vid gas 13,20V, men mäter jag mellan plus och minus bak på generatorn visar det på tomgång 13,03V och vid gas 13,98V vad är det som felar? några tips?
andreas88 skrev:hejsan, kompisens 945 från 94 med B230F motor laddar inte längre, vi bytte regulator och generator då den gamla var kass. men efter bytet, så laddar den ändå inte. alla kablar sitter på plats, vi har gått över alla jordpunkter i motorrummet men inget hjälper. mäter jag på batteriet vid tomgång säger den 12,98V och vid gas 13,20V, men mäter jag mellan plus och minus bak på generatorn visar det på tomgång 13,03V och vid gas 13,98V vad är det som felar? några tips?
Bytte ni till en ny eller begagnad generator? Lyser laddlampan med nyckeln i läge 2? Är batteriet OK, ett felaktigt batteri kan ställa till det. Felet tyder rent allmänt på antingen dåligt spänd rem eller troligast en dåligt fungerande laddregulator. Men som sagt, kolla upp batteriet så det är felfritt för ett batteri kan ha partiella kortisar och andra fel.

Mvh GK
vi bytte till en begagnad från skroten, som är tagen direkt ur en bil där den laddade, vi mätte själva det innan vi tog den generatorn. och regulatorn är helt ny, kommer från Volvo. laddlampan tänder sig i läge 2 och slocknar vid motorstart, så länge allt okej, batteriet är helt nyköpt, visserligen från Biltema. och när det gäller remmen så är den ordentligt spänd
Fortsätt mät! B+ på generatorn till pluspolen på batteriet visar hur mycket spänningsfall det är i pluskabeln. Motsvarande på minussidan mellan generatorns hus och minuspolen. Ta loss och putsa rent anslutningar, fetta in innan montering.

Ta exemplet vid gas för att det är störst. Spänningsfallet 13,98-13,20=0,78V Säg att du har 0,7V mellan B+ på genaratorn och pluspolen, och 0,08 på minussidan. Då är det B+-kabeln du får fortsätta på. Den tar vägen via startmotorn, så mät generator - start och start - pluspol. Till slut har du ringat in problemet.

Läs också kommentaren till artikeln, h&[…]

Slangar v70

Fel av mig, evap purge valve sitter bredvid batter[…]

Dålig broms

I höstas köpte jag en huvudbromcylinder […]

Kopplingen tar högt upp.

Jag har läst på litegrann. Om man har e[…]