Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Forssen
Tja!

Min kära Volvo 944 LTT (B230FK) startar inte, körde med bilen i fredags 11/2, efter jobbet åkte jag genom ganska mycket pudersnö för att sedan köra hem, körde lite på kvällen och lät sedan bilen stå. På måndag när jag skulle åka till jobbet så starta bilen, men kände direkt att något inte stämde då tomgången inte gick som den skulle, den var ganska seg och svarade inte på gas, efter någon sekund dog bilen.

Jag och min bror var ut och kabla på bilen från hans bärgare, filmade medans vi försökte starta igång bilen men ingen av oss har haft tid att kolla om jag har gnista eller något sådant. Har haft i K-sprit i tanken och 10L bensin, är nästan halv tank i bilen.

[youtube]1KIn6AC8fg8[/youtube]
Senast redigerad av 1 Forssen, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Ticken
Aj då, inte kul. Men detta ska vi nog få ordning på.

Du har samma snurra i den som i min - tänker direkt på felkodssystemet. Har du kollat av om bilen satt några felkoder?

Dum fråga, men är du SÄKER på att det är halv tank i bilen?

Basic annars. Kolla gnista & om du har soppa.

/Ticken
av Forssen
Att jag inte har tänkt på felkodsystemet, får ta o göra det.

Har fått hem tändstiftsnyckel så ska dra loss alla stift och köra lite på startmotorn, kollar även stifen även fast de är flong nya. Min första tanke var att jag fått en ispropp med tanke på minusgraderna som var i helgen. Min soppamätare har funkat innan och den visar nästan en halv tank. Enl trippen ska det stämma också.

Har kvar min gamla 945a här hemma också, sitter en B230FD motor i den, bör vara samma tändkablar, kan alltid prova att byta lite mellan bilarna.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Kanske bäst att prova med startgas i insugskanalen först så att vi vet om vi skall söka på tändsida eller bränslesida.

Mvh GK
av Forssen
Medans min bror stod och försökte få igång bilen igår gick jag bak till avgasröret för det kom ut små avgaspuffar lite då och då, luktade hyffsat mycket soppa där.

Ska slå på tändningen sen och lyssna efter pumpen ikväll.
av Forssen
Lyssna efter soppapumpen idag, slog på tändningen och lyssnade när jag satt i baksätet, hörde inget alls, lyssnade även när jag stod ute. Visserligen tog jag inte bort locket ner till tanken och lyssna den vägen.

Ifall jag ska byta pump, hur bär jag mig åt då? Jag får väl krypa genom skuffen på bilen
av Forssen
Uppdatering då!

Vart ute till bilen igen och kollat sopparelät, tog sopparelät som satt i 944an och satt det i min 945a, 945an startar utan problem. Har även lyssnat efter soppapumpen i båda bilarna och det låter likadant, ett vinande ljud i ca 1s och sedan slutar pumpen pumpa.

Imorrn ska jag plocka ur stiften, köra lite på startmotorn och sedan sätta i mina gamla stift.
av Forssen
Nu jävlar startar bilen!

Lösningen var att byta fördelarlock, rotor och dyblöta tändstift. Dock hitta vi ett lekage mellan grenröret och turbon. Någon som vet hur mycket en sådan operation kostar att fixa, byta turbopackning och grenrörspackning.

Motorlampan lyser även nu också, ska ta ur batteriet på jobbet och ladda upp det, får se om lampan tänds igen.

Läs också kommentaren till artikeln, h&[…]

Slangar v70

Fel av mig, evap purge valve sitter bredvid batter[…]

Dålig broms

I höstas köpte jag en huvudbromcylinder […]

Kopplingen tar högt upp.

Jag har läst på litegrann. Om man har e[…]