Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av 744gl
Tjena
Jag ska byta fjädrar fram på min 740 men jag får inte loss muttern som sitter i motor utrymmet(den stora 24mmarn) har någon något tips på hur man får loss den?
Användarvisningsbild
av emwtur
antar du menar muttern i toppen av stötdämparen ?
bäst är att släppa den lite - ett par varv INNAN man lyfter hjulet från marken
då trycker bilen ihop fjädern och muttern har inte trycket från fjädern som håller fast den.
24:ans ringnyckel och hålla mot med en öppen 10;ans på skruven,
har du redan plockat ur fjäderbenet så får du antagligen sätta dit fjäderkompressorn och dra ihop fjädern med den !
/emwtur
av 744gl
Jag har inte lyft bilen....tänkte jag skulle lossa muttern lite först :P, men det är kapade fjädrar på den så det kanske kan vara det? Nej den är inte rund...än :P men jag får hela skiten att flytta sig när jag tar i, men då rör ju sig hela skiten(antar att det är "stången" på stötdämparn som hänger med :P) och det går verkligen inte att hålla emot med en 10a som en sa för den sitter så jävligt.
Tacksam för svar =)
Användarvisningsbild
av emwtur
har nog kanske satt en liten rörtång på toppen ovanför gängorna
använd en ringnyckel 24 så skall du väl inte kunna dra muttern rund iallafall ?
/emwtur
av volvo944gl
har du provat att spräja rostlösande osv? ta en nyckel och ett rör, och ber någon hålla emot ovan med en stor rörtång.

Läs också kommentaren till artikeln, h&[…]

Slangar v70

Fel av mig, evap purge valve sitter bredvid batter[…]

Dålig broms

I höstas köpte jag en huvudbromcylinder […]

Kopplingen tar högt upp.

Jag har läst på litegrann. Om man har e[…]