Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av hobbit
har problem med min 745 92à,230F den funkar bra på landsväg och vid kallstarter, men när jag startarom det vill säga
kallstart/ varm motor, så hackar o larvar, tror jag ringat in problemet, på insugningsröret sitter en kallstart koppling (el kontakt) chockspjällsmotor? i vart fal så ändrarsig motorvarv tomgången jämnare/ojämnare. glapp eller vad? byta och vad kan den kallas?
så tacksam för svar Göran
Senast redigerad av 1 hobbit, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Kan det vara tomgångsluftventilen(även kallad tomgångsmotor) du menar, en cylindrisk pryl i aluminium med en kontakt i ena änden och två slangar som sitter i den andra änden?

Om det är den så föreslår jag att du tar loss den och rengör såväl ventilen som den elektriska kontakten. Använd kontaktrengöring när det gäller kontakten och bromsrengöring när det gäller ventilen. Bromsrengöring löser sot bra men se till att det stannar vid ventilen under rengöringen och inte rinner över till elsidan.

Mvh GK
av hobbit
Tack för tipset Gnestakalle!
Men har nu varit på biblan och kollat i servicehandboken, och det är nog snarare spjällkontakten. när man ruckar på kabeln kontakten så går motorn jämnare/ojämnare, kan det vara glapp? rengöra kontakten eller taisär hela alltet och rengöra? är inte så insatt i dessa moderniteter med insprutning o styrenheter, skruvar mest gamla hojar.
Tacksam för några tipps o tricks! (Eller om jag är ute o cyklar)
Mvh Göran
Kan kanske räcka med lite rengöring av kontaktstycken då men jag rekommenderar att du rengör tomgångsmotorn också då det ofta blir lite sotavlagringar där.

Mvh GK

En tanke är även hur bilen står n&[…]

Volvo car UX

Nu har även jag fått denna uppdatering […]

Varför blev det en spricka eller trasig toppl[…]

Spännande och bra färg-kombo! Amb[…]