Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej forumet,
Jag har fått veta att det är turbon som det är fel på i min 940 automat 2.3 SE (Lätttrycksturbo samt cippad med vad vet jag inte riktigt).
Tidigare trodde jag att det var växellådan.

Min fråga är såklart vad är det som är fel?
Kan jag byta det själv?

Vad kostar det på ett ungefär hos en verkstad?
(inte så intressant men ändå..)

Bilen symptom
----------------

/1/
Vid lite högre varv så tappar den helt trycket... draget frammåt bara försvinner o återkommer någon sekund senare.
Riktigt fort vid ca 140 så kan det bli jätte ryckig.

/2/
När man bromsar in lite snabbare vid ett stopljus, så kan turbon efterladda lite. Och bilen gör ett litet ryck frammåt.

/3/
Vid jämn gas på landsväg kan bilen omotiverat, vid väldigt små ned- eller motlut växla ned till trean!!! tror att det är trycket som spökar även här...

/4/
Vid ryckig stadskörning... snabba start o stop... kan det ibland dröja någon sek innan draget frammåt kommer... efter att man tryckt i gasen.
av Perra N
Låter nästan som om magnetventilen på tryckröret, (framför turbon) eftersom den tappar och sedan kommer igen. Men kolla även efter läckage i tryckrören. Kan vara en slang som blir otät när den börjar ladda. Vad ger den i laddtryck? Ingen tänd lambdalampa?
av Solna amigos
tack för svaret. har kollat efter läckage o kan inte upptäcka något direkt.

har ingen test utrustning...
funderar lite på att bara byta ventilen o hoppas på det bästa. ca 1000 pix.

vad skulle det annars kunna vara?
för det är väl någon styrning av turbon som pajjat... el grejs?

någon som har ett förslag på en turbo reparatör kring solna.
av Priffe
Innan man chansar och spenderar pengar kanske i onödan

kolla felkoder
kolla läckor
ta loss och spreja med t ex 5-56 alla kontakter i motorrummet, titta efter korrosion/skador
tändsystemet (lock-rotor-kablar-stift) förutsätts vara i ordning

läckor kan vara myckoet luriga att upptäcka, kanske ett litet hål i gummislangen från turbon till intercoolern, vid klämman - och hålet märks bara när turbon jobbar upp trycket.

Fick bli en beställning på nya sommard&[…]

Hej Forumet, Vår XC90 Ursula började kr[…]

Strålkastarbyte

En fråga, jag har bytt båda mina str&a[…]

VCM-epidemi, VOC - service krävs

Jag har inte hört något speciellt i Sve[…]