Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av tbear
Hej,

Har en 740 1990 med 230F motor...

Tror att min startmotor har brunnit upp.
Kan det hända att solenoiden trögar och drevet i startmotorn fastnar i "utfällt" läge istället för att fjädra tillbaka ?
Jag misstänker att detta hänt och att motorn drivit runt startmotorn, varpå startmotorn skurit ihop och brunnit. Läste i en annan tråd om att startmotorn kan snurra med 25000+ varv :shock: om motorn samtidigt går med 2500 rpm.

Frun kom hem och klagade på oljud och elektronik-lukt, och nu går inte startmotorn runt, men det går utmärkt att putta igång bilen. Även eventuellt problem med el-systemet eftersom startmotorn kanske då funkar som en generator och belastar el-systemet :?:

Det olustiga är att precis samma sak hände för ca 1 år sedan, och då byttes startmotor/solenoid ut mot en begagnad från skroten. Tänkte om detta är ett vanligt fel och att den begagnade också gick trögt och därför har samma sak hänt igen ? Eller kan det vara något sorts slitage som gör att drevet fastnar och inte går tillbaka ?

Har sett att Biltema säljer startmotorer för 599 kr. Tänkte hänga dit en sådan, eftersom jag ändå får betala runt en 5-hundring för en begagnad och den kan ju ha gått 25000+ mil - vem vet ?

Kommentarer välkomna :D

Mvh
Tobbe
Användarvisningsbild
av Rirojej
Om nu startmotor fastnat i utfällt läge, så kan den inte funka som generator om lindningarna är kass (vilket dem förmodligen blir efter ett tag..), eller så är det lite kvar som kan funka så,det blir varmt och därför lukat bränt / elektronik, skulle även tro att den kan ha blvit varm bara av att snurra typ 20-30000 varv :p
Användarvisningsbild
av tbear
Tycker att det är lite märkligt bara att jag råkar ut för samma sak med bara ett år emellan ! Därför undrar jag om det är vanligt att solenoiderna trögar på gamla startmotorer som man tagit från skroten.

Hursomhelst så styr jag mot Biltema nu och inhandlar en ny för 599 - så får vi se hur länge den håller :)

Tur iallafall att delarna till gamla Volvo bilar är billiga.
Användarvisningsbild
av tbear
Tror jag kommit på problemet.

Verkar som om tändningslåset är slitet och ibland inte "fjädrar tillbaka" helt när man startat bilen, och när solenoiden då fortfarande får ström blir det väl så att motorn driver runt startmotorn - med medföljande haveri av startmotorn efter ett tag. Båda gångerna det hänt har frun kört bilen och hon har väl inte reagerat i tid över det konstiga ljudet.

Skulle kanske behöva byta tändningslåset - någon som kan förklara enkelt hur man gör det ?

Tack på förhand
/Tobbe
Användarvisningsbild
av Rirojej
har det hänt en gång till med biltema startmotorn? (som för övrigt är Bosch) det ska inte va så svårt att byta brytaredelen till tändlås.. iallfall enligt vad jag hört.. hämta en på skroten/skruva av en själv. Skruva av panelen under ratten eller skruva av intrumenthuset så kommer du åt att titta.
Användarvisningsbild
av tbear
2 startmotorer har jag hitills förbrukat (den som satt i från början och en som monterades i från skroten för ca 1 år sedan).
Den som sitter i nu är den jag köpte från Biltema, som gärna får hålla lite längre än 1 år :D.

Häromveckan när jag kom på vad det var, så hörde jag själv ett surrande ljud från startmotorn efter att jag startat bilen (som antagligen frun inte reagerade på :roll: ) och som försvann när jag backade startnyckeln lite grann i låset. Låset känns trögt på nåt sätt och jag misstänker att det är slitet helt enkelt, och tänker byta ut det.

Skall fixa detta mha Haynes-boken.

Men om jag byter lås så blir det väl olika nycklar till tändningslåset och till dörrarna. Ett mindre men dock ett irriterande faktum när man är stressad och har bråttom iväg nånstans.

Går det att koda om så att samma nyckel passar överallt ?
Användarvisningsbild
av Rirojej
nej du kan byta bara brytaredelen och sätta den gammla nyckel delen på den nya tändelen .. har för mig dem är delade i 2 löstagbara delar ;)
av Queball
det du verka behöva är start kontakten artnr 9447805 pris ca800:-
Bild

Fick bli en beställning på nya sommard&[…]

Hej Forumet, Vår XC90 Ursula började kr[…]

Strålkastarbyte

En fråga, jag har bytt båda mina str&a[…]

VCM-epidemi, VOC - service krävs

Jag har inte hört något speciellt i Sve[…]