Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

det började surra i bensinrelät och bilen hostade bara till och stendog. när jag vrider på relät så hoppar varvmätarn upp till 7000 rpm. utan att ens bilen e igång. så fort man vrider till läge 2. spridarna surrar också...
vad är de som har gått sönder nu då?
"när jag vrider på relät så hoppar varvmätarn upp till 7000 rpm. utan att ens bilen e igång. så fort man vrider till läge 2."
Vad menar du med "vrider på relät"?
Förklara mera exakt vad som händer. Jag förstår inte riktigt. :(

//tuxedo
Oj. skrev nog lite galen. hehe.
Nämen NÄR jag hade bilen igång. så började det surra som fan i bensinrelät.
stängde av pga varvmätarn fick spel o lampor lös.
sedan surra det i relät hela tiden. spridarna stog helt öppna. sprutar bensin hela tiden. fyller cylindrarna med bensin.... så kan det vara boxen som e kass?
alla jag har pratat med säger att de är boxen som har gett sig. men det syns inga fel på boxen.

sedan en fråga off topic.. hur ser man om en box är chippad? bensinboxen asså :P
Dålig kontakt nånstans, till styrenheten eller relät. Kolla först och främst jordpunkterna på insuget, skruvarna som håller spridarröret. Mät på säkring 11, ska vara batterispänning. Om inget konstigt hittas där, ta loss styrenheten och skruva isär kontaktstycket och ta bort ett par plastbitar med tänder på. Sätt tillbaka kontakten i styrenheten utan kåpa. Nu ser du siffrorna på kontakten och kan mäta från sidan på kontakten. Kolla så det finns jord på stift: 5, 17, 19 och 29.
Batterispänning ska finnas på 35.
Stift 9 matas från relät och får alltså en massa korta pulser när relät surrar. Ser antagligen konstigt ut på voltmetern.
Alla mätningar ska naturligtvis göras med tändningen på och surrande relä.

Styrenhetens kåpa sitter med flikar runt kanten som är nervikta. Om någon har vikt upp flikarna för att öppna styrenheten brukar det synas tydligt. Det säger ju bara att någon har varit där, inte att chipet är bytt. Du kan ju öppna och titta vad det står på kretsen, original tror jag det brukar vara en aluminiumfärgad klisterlapp eller inget alls, handskriven lapp säger trim, eller som här, där det faktiskt står Ecotrim: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=1905064

Edit: Förresten, nu utgick jag från att du har LH2.4, har du Motronic så glöm alla anslutningsnummer på styrenheten jag skrev ovan.
okey Tack för all info!
jag var uppe och kollade på bilen idag. och drog åt alla skruvar på spridarbryggan hårdare. och sedan så hade jag fått låna en box att prova med. och jag funderar på att köpa den av han. han säger att den är chippad till 1 bar. men har laddat 1,4 bar.
men om den är chippad till 1 bar. borde den ha andra inställningar till bränslet. eller va man skall säga.
men iallafall, så fick jag igång bilen igen.
men cylindrarna blev fulla med bensin så motorn inte gick runt. så jag har nu tömt dom på bensin och skall byta olja för det luktar bensin i oljan.

sedan ang vilken olja brukar ni köra på i era turbo bilar?
ena kompisen sa att det blir erjation eller va det heter i turbon med mineral olja. liknande sotigt i topp o block. och sätter stopp i ledningar osv.

Mvh Tacksam för svaren

Så jag kollade kablaget och hittade ett kabe[…]

Volvo car UX

Fick min uppdatering igår. Vad jag inte fatt[…]

Enklast ksk att köpa en ny ljuddämp[…]

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]