Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Waizguy
Hej!

Då var det dags igen.

Hade kört 30mil i en snöstorm och när jag kommer till en brant backe så dör bilen, poff sa det bara (all el fö fungerade)
Efter ca 10 minuter och lite gnäggande på startmotorn så startar bilen, låter den gå och startar den igen...Startar Direkt.
Åker yttligare 20mil och stannar för att tanka...ska starta bilen...den startar inte..va *** tänker jag.
Efter 10 minuter och gnäggande på startmotorn..startar den igen.
Kommer hem och ställer den i garaget...dagen därpå startar den inte igen...och den här gången ej heller efter 10 minuters gnäggande.
Har försökt i flera dar och även nu kört slut på batteriet.
Nu till frågan som alla ställer: Vad kan vara fel?

Jag har bytt:
* bränslerelä
* Spridarelä (på expansionskärlet)
* Kollat alla säkringar och dubbelkollat dom 2 gånger till
* Hör pumpen under bilen vid startförsök (luktar även mycket med bensin)
* Har gnista på tändstiften, halvdålig gnista men tillräckligt för att den ska starta och gå dåligt ialf?
* Varvmätaren hoppar så jag antar att det inte är hallgivaren/Impulsgivare?
* Sprillans nytt batteri
* Laddningsregulatorn på generatorn
* All övrig el verkar fungera
* Finns olja/Vatten
* Bilen är näst intill fulltankad
* Inge funkt eller skräp vid rotorn
* Hittar inge jordfel
* Den gick klockers innan, inge ryck, knack eller hostande
Innan jag bytte bränslerelä hörde jag ett klickande i motorhuven varje gång jag vred på tändningen, det slutade i och med bytet.

Ursäkta om det blev lite långt, försökte få med allt

/// Waiz

EDIT: Jag har ej självdiagnostiken, har för tidig 88b
* Det är en B230F
Senast redigerad av 1 Waizguy, redigerad totalt 0 gånger.
av tuxedo
Är du säker på att du inte har en självdiagnostikburk på den.
Den ska sitta vid vänster fjäderbenstorn i motorrummet.
-88 b ska ju ha LH 2.4 bränsleinsprutningsystem och då finns det diagnosbox.
Titta högst upp på svänghjulskåpan om det inte sitter en impulsgivare där.
Har du det och ingen kabel från tändfördelaren då är det en LH 2.4 och då ska det såvitt jag känner till finnas också en diagnosbox.
Är det en vanlig konventionell rund tändspole?

Du hittar inget jordfel, men kolla det här ändå.

En lömsk driftstoppsorsak finns inbyggd på denna mod. och det är en jordplint som sitter bakom strålkastarna på höger framinnerskärm.
Insprutningsrelät som du bytt är bl.a. jordat där.
Det är en plint med flatstiftskontakter :roll: som är anslutna på plinten.
Som gjort för att ge driftstörningar.
Det finns en liknande jordplint på samma ställe på vänstersidan också.

Gör ren alla flatstiften och ta även bort plinten och skrapa bort ev. färg och rost mellan plint och plåt.
Applicera lite kopparfett el. dyl. på kontaktytan på plåten och även på skruven som håller plinten.
Slutligen nyp försiktigt ihop flatstiften så att de går lite trögt att sätta på dom.

När du ändå är igång med jordfelssökning så kolla upp de två kablarna som sitter på insugningsgrenröret. det är jordningar som har med bränslesystemet att göra bl. a. luftmassemätaren.

Om du har en multimeter så bör du kontr. (ohmmäta) mellan motor och chassi. Ska vara 0 ohm.

En eloge till dej för en mycket bra beskrivning på vad du hittils gjort. :)
Det är ju värdefull att veta.

//tuxedo
av Waizguy
tuxedo skrev:Är du säker på att du inte har en självdiagnostikburk på den.
Den ska sitta vid vänster fjäderbenstorn i motorrummet.
-88 b ska ju ha LH 2.4 bränsleinsprutningsystem och då finns det diagnosbox.
Titta högst upp på svänghjulskåpan om det inte sitter en impulsgivare där.
Har du det och ingen kabel från tändfördelaren då är det en LH 2.4 och då ska det såvitt jag känner till finnas också en diagnosbox.
Är det en vanlig konventionell rund tändspole?

Du hittar inget jordfel, men kolla det här ändå.

En lömsk driftstoppsorsak finns inbyggd på denna mod. och det är en jordplint som sitter bakom strålkastarna på höger framinnerskärm.
Insprutningsrelät som du bytt är bl.a. jordat där.
Det är en plint med flatstiftskontakter :roll: som är anslutna på plinten.
Som gjort för att ge driftstörningar.
Det finns en liknande jordplint på samma ställe på vänstersidan också.

Gör ren alla flatstiften och ta även bort plinten och skrapa bort ev. färg och rost mellan plint och plåt.
Applicera lite kopparfett el. dyl. på kontaktytan på plåten och även på skruven som håller plinten.
Slutligen nyp försiktigt ihop flatstiften så att de går lite trögt att sätta på dom.

När du ändå är igång med jordfelssökning så kolla upp de två kablarna som sitter på insugningsgrenröret. det är jordningar som har med bränslesystemet att göra bl. a. luftmassemätaren.

Om du har en multimeter så bör du kontr. (ohmmäta) mellan motor och chassi. Ska vara 0 ohm.

En eloge till dej för en mycket bra beskrivning på vad du hittils gjort. :)
Det är ju värdefull att veta.

//tuxedo
Hej!

Tackar för alla bra tips.
Efter att jag kört slut på batteriet så lät jag den ladda fullt...sen var jag ut igår kväll när det va runt 15 minus.
Tro fan att den startar direkt..inge gnäggande ingenting :/
Skummaste felet...
Jag antar att antingen är det jordfel nånstans som du säger eller så var det fukt ifrån all snökörning.

Det med att det ska sitta en diagnostikbox på 88b stämmer inte riktigt...typiskt volvo att hoppa från bil till bil även om det är samma modell (88b) jag har 2st 740 88b..INGEN av dom har diagnostiken...det e tomt uppe till vänster...dom måste vara för tidiga..dena ena från Juni den andra från Juli...detta måste dom ha börjat med på hösten 88 och sen som standard 89.

Men jag får tacka dig och alla andra för era tips...dom kommer säkert komma väl till pass när det sker igen att nån av dom blir svårstartade...jag ryckte förresten lite i jordplinten på vänster sida...vet ej om det bidrog eller om det rent av var fukt?!?

Får hoppas att den rullar på nu ialf :)

Tack åter för hjälpen.

// Waiz
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Har du hallgivare i fördelaren på båda bilarna, eller impulsgivare uppe på kåpan mellan motor/växellåda?

Vilken tur att bilen är igång igen...

Så jag kollade kablaget och hittade ett kabe[…]

Volvo car UX

Fick min uppdatering igår. Vad jag inte fatt[…]

Enklast ksk att köpa en ny ljuddämp[…]

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]