Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av maccke
På grund av kärvande broms höger fram på min 945:a blev jag tvungen att ta ur kolven ur oket, höger fram.
Rengjorde den och kollade så tätningarna var hela. Pressade in den i oket igen, hörde då att det bubblade i bromsvätskebehållaren.
Har luftat alla 4 ok, samt den den fråmre nippeln på huvudcylindern (kom ej åt den bakre).

Trots detta tar bromspedalen långt ner, pumpar jag så känner man att det byggs upp ett tryck och den tar högre upp. (trycker jag ner pedalen och håller den nere någon sekund kan man höra ett lågt ljud som förmodligen kommer från huvudcylindern, det tjuter lite))
Men så fort man startar bilen så sjunker bromspedalen i botten...

Kan det fortfarande vara luft i systemet eller an huvudcylindern gått sönder?
Kopplingen tar som den ska...

Hur går jag vidare?
Användarvisningsbild
av andreas88
skulle gissa på att du har luft kvar nånstans, annars är det nog läge och kolla huvudcylindern, för kopplingen har väl en egen cylinder om jag inte minns fel
av rd350
Har du fått ut all luften är det huvudcylindern som gett upp. Det händer ofta om man på en lite äldre bil trampar bromsen helt i botten vid luftning. Undviks genom att lägga något under bromspedalen när man luftar. Nästa gång öppnar du nippeln innan du trycker in kolven så slipper du all den luften. I princip luftar de oken sig själv om man låter vätskan rinna en stund, stänger nippeln och pumpar en gång och luftar.
av maccke
Tror inte jag tryckt sönder huvudcylindern genom att trycka den i botten...
Luftade nämligen först med en tryckluftsdriven luftare som skapar vacuum.
När det ej fungerade så luftade jag på vanligtvis, genom att öppna nippeln, trycka ner pedalen och sedan stänga nippeln.
Upprepade proceduren 20 ggr /bromsok.
av rd350
Det som händer är att packningen går sönder när kolven gör längre"slag" än vanligt, ofta har det bildats en "vändkant" i cylindern som packningen trasas sönder på.
av maccke
Lönar det sig att renovera huvudcylindern?
Kan man på något sätt avgöra om det fortfarande finns luft i systemet eller om huvudcylindern är trasig?

Ska man lufta även huvudcylindern? Luftade ju bara den främre nippeln...
av rd350
Det brukar aldrig vara några problem att få ut luften ur själva systemet. Huvudcylindern luftar du innan du sätter på den. Fyll behållaren, skruvmejsel mot kolven, skaftet på mejseln i magen, pumpa medans du håller fingrarna över anslutningarna, pumpa några gånger, montera cylindern, börja med rören så vätskan inte hinner rinna ut. Normalt sett behöver du aldrig lufta mer än så. Cylindern kan du dela och kolla packning och eventuell rost.
Användarvisningsbild
av emwtur
om pedalen inte sjunker, när du tampar och håller kvar trycket på den, så bör huvudcylindern vara ok !
( undantaget när du startar bilen och servon börjar arbeta - då är det normalt att pedalen sjunker någon cm )
kolla så att oket kan röra sig riktigt på glidpinnarna - om oket "fjädrar" så kan det kännas som du beskriver
/emwtur

Så jag kollade kablaget och hittade ett kabe[…]

Volvo car UX

Fick min uppdatering igår. Vad jag inte fatt[…]

Enklast ksk att köpa en ny ljuddämp[…]

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]