Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Sådär, nu har jag kollat värmaren..... Gjort rent flamvakten och även kollat så att fläkten snurrar i värmaren, att vattenpumpen går, att bensinpumpen funkar och att avgaserna leds ut.... Glödstiftet blir varmt...

MEN, värmaren går iaf bara en kort stund och då låter den lite ojämnt....sen stannar den, bara fläkten surrar å sen går den igång igen en kort stund....?! Är det dåligt glödstift eller stopp i bränsleledningen? Finner ingen råd....

?:-/
Hade precis samma problem som dig med min 091-B värmare, den gick igång (tände och gick självmant, blev varm och heta avgas kom ut ur "avgasröret" ned till under motorrummet). Men jag gick inte heller hela systemet varmt. Min pump gick väl i typ 5 minuter och sen slog den från, och när den slog ifrån var den riktigt varm.

I mitt fall var det vattenpumpen som hade gett upp (brukar volvos originalpump till deras värmare göra) och då blev värmaren överhettad eftersom det inte blev någon kylning när vattnet inte cirkulerade.

Är du helt säker på att pumpen fungerar? Känn på den och hör efter ljud/vibrationer. Jag köpa hur som helst en annan pump är original, men liknande. En johnson cirkulations pump CM10P7-1 12V hos min lokala båthandel, kostade 1,329 kr. Volvo tror jag ska ha 3,100 kr för deras originalpump till värmaren, och denna är mycket sämre. Johnsonpumpen är magnetiskt driven utan mekanisk packning = väldigt påligtlig och drar väldigt lite el.

Numera funkar min värmare perfekt när jag bytte pump iaf.

Det kan inte skada att ta av pumpen och testa om se om den funkar, bara ta två 12V poler på kontakterna och se om den funkar.
zmulan skrev:Sådär, nu har jag kollat värmaren..... Gjort rent flamvakten och även kollat så att fläkten snurrar i värmaren, att vattenpumpen går, att bensinpumpen funkar och att avgaserna leds ut.... Glödstiftet blir varmt...

MEN, värmaren går iaf bara en kort stund och då låter den lite ojämnt....sen stannar den, bara fläkten surrar å sen går den igång igen en kort stund....?! Är det dåligt glödstift eller stopp i bränsleledningen? Finner ingen råd....

?:-/
Låter precis som om cirkulationspumpen lagt av, värmaren startar, sen slår ifrån p.g.a. överhettningsskydd (ingen cirkulation i systemet = ingen kylning = överhettas), sedan startar igen när den svalnat. Som sagt tidigare ta av pumpen och kolla så att den funkar..
problem bensinvärmare 091b,finns det en sprängskiss till en sådan att uppbringa? tog ur "brännardelen" ikväll för den har rykt nå fruktansvärt var otroligt mycket sot,men undra är om det ska sitta nån typ av fläkt på undersidan av brännar delen man kan ta ut som ska blåsa ut avgaser?? ser så ut men min verkar ha smält....??
rd350 skrev:Fläkthjulet har du vid "insuget" på värmaren som blåser rakt igenom. På andra sidan sitter bara fyra "vingar" men dessa är rostfria och ganska grova. Är du säker på att fläktmotorn går?
jodå fläktmotorn går,men vingarna som jag antar är smälta verkar vara gjorda av aluminium,hittade små "kulor" på väggarna inne i brännardelen,finns det att uppbringa enbart den delen eller måste man byta hela brännarhuset?
94094 skrev:
rd350 skrev:Fläkthjulet har du vid "insuget" på värmaren som blåser rakt igenom. På andra sidan sitter bara fyra "vingar" men dessa är rostfria och ganska grova. Är du säker på att fläktmotorn går?
jodå fläktmotorn går,men vingarna som jag antar är smälta verkar vara gjorda av aluminium,hittade små "kulor" på väggarna inne i brännardelen,finns det att uppbringa enbart den delen eller måste man byta hela brännarhuset?

antar att de "vingarna" ska hjälpa till att skicka ut avgaserna från brännaren,eller ska det räcka med den "övre" fläkten för att få tillräcklig luftgenomströmning?? har då bra sug i gummislangen där luften dras in.
Nästa elbil från Volvo?

Ser ju väldigt rätt ut med Volvo slä[…]

Löste sig med kardanen och jag har byggt mig […]

Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, j[…]

Tack! Till boxen där ECUn sitter? Klart det k[…]