- tis 22 feb 2005, 01:13
#4636
En annan sak du bör tänka på ifall du vill trimma bilen ytterligare sedan, är att man skall vara lite försiktig med trim till en lättrycksturbo med i princip endast standardkomponenter. Detta på grund av att lättviktsturbon har en klenare turbo osv. Till och med på S40-maskiner (gamla S40) så har det hänt att folk har trimmat lättrycksvarianten med bl.a. Chip, som gav högre laddtryck än standard och fått olyckliga resultat lite senare. Lättviktaren har klenare motorkomponenter än högtrycksmotorerna. Visst, man kan på rak arm inte säga under hur lång tid man kan köra med standardkomponenterna, men vid hård körning går de sönder förr eller senare. Ifall man skall trimma ganska mycket, så bör man tänka på att byta ut vissa standardkomponenter. Pappa jobbar på kvalitéavdelningen på Volvo och han har sett flera S40 med lättviktsturbo som ökat laddtrycket lite, och gissa vad som hände, kolvarna hade smält!!! :shock: Så man bör tänka på att vid trimning så bör man byta ut vissa klenare delar på dessa lättryckare...