Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av KPE
Funderar på att byta upp mig från en 945 -93 GL till en 945 -96 med LTT (lättvikts TURB) o chippad. vad bör jag tänka på och är det ett bra köp??
:?:
/KPE
av KPE
Är det otur eller är det ingen som kan ge mig tips hur lätturbon är???
:???: ....ja ja jag får väl vänta och se :D
Användarvisningsbild
av Sparkz
Jajaja, lugn! :lol:
Oljebyten är viktigt på turbo, kolla serviceboken. Öppna oljelocket, det ska synas att toppen är gjord av aluminium, svart beläggning där inne tyder på missade oljebyten.
Kolla att det inte ryker svart när du startar eller kör.

(Har varit med om att en turbo har rasat för att oljereturen varit igensatt, inget man kan kolla när man köper bil, men bra att tänka på om man ändå har loss turbon.)
av KPE
He he he... ja jag e lugn...! :D Tackar tackar för det! ska kika på det...
Användarvisningsbild
av Ramon
En annan sak du bör tänka på ifall du vill trimma bilen ytterligare sedan, är att man skall vara lite försiktig med trim till en lättrycksturbo med i princip endast standardkomponenter. Detta på grund av att lättviktsturbon har en klenare turbo osv. Till och med på S40-maskiner (gamla S40) så har det hänt att folk har trimmat lättrycksvarianten med bl.a. Chip, som gav högre laddtryck än standard och fått olyckliga resultat lite senare. Lättviktaren har klenare motorkomponenter än högtrycksmotorerna. Visst, man kan på rak arm inte säga under hur lång tid man kan köra med standardkomponenterna, men vid hård körning går de sönder förr eller senare. Ifall man skall trimma ganska mycket, så bör man tänka på att byta ut vissa standardkomponenter. Pappa jobbar på kvalitéavdelningen på Volvo och han har sett flera S40 med lättviktsturbo som ökat laddtrycket lite, och gissa vad som hände, kolvarna hade smält!!! :shock: Så man bör tänka på att vid trimning så bör man byta ut vissa klenare delar på dessa lättryckare...
Användarvisningsbild
av prototypen
Det är lätTRYCKsturbo = LLT inte vikt!!!!

Jag har kört Volvobilar i 25år och av dessa har jag haft tjänstebil under 20 år. Den sista 945 en 1996 VIN 945811T1191560 Lättrycks turbo, gjorde jag ALLT för att döda. När jag hämtade den ny stannade jag utanför leveranshallen och klippte av slangen till "boost control" och satte dit ett T-stycke för vindrutespolaren = STORT läckage = högre turbotryck.
Under ett år körde jag 10000 mil på FULLGAS++ från första km. (fri bensin) men lyckades inte döda motorn. Enda problemet var att kopplingen inte klarade momentet. Före denna 945'a hade jag en 850 T5 1994 och den var betydligt slöare både i acceleration och toppfart. Visserligen klarade inte knacknings sensorn av att justera för det ökade trycket men då var det bara att släppa lite på pedalen. Turbo värmen var MYCKET hög efter några minuters fullt effektutag = VITT grenrör och ljusgul turbo, efter ca: 15-min tomgång var den bara röd och man kunde stänga av motorn. Jag förvånade mig själv att allt höll under så många mil. Så hittar någon en Röd 945 KKX501 så garanterar jag att den är "inkörd".

Det är helt fel sätt att lura styrenheterna med denna typ av "pys trim" men det fungerar, om ej inte kontrollerat. Lamdan klarar av till viss del att justera bränslet.

Kan även tillägga att jag under denna tid jobbade som service inspektör för nämda fordonsbolag.
Användarvisningsbild
av Ramon
Oj, jag vill göra en rättelse. I början skrev jag lättrycksturbo och sedan råkade jag skriva lättviktsturbo. Vilket jag alltså menar är lätttrycksturbo!!
av Gabber
prototypen skrev:Det är lätTRYCKsturbo = LLT inte vikt!!!!

Jag har kört Volvobilar i 25år och av dessa har jag haft tjänstebil under 20 år. Den sista 945 en 1996 VIN 945811T1191560 Lättrycks turbo, gjorde jag ALLT för att döda. När jag hämtade den ny stannade jag utanför leveranshallen och klippte av slangen till "boost control" och satte dit ett T-stycke för vindrutespolaren = STORT läckage = högre turbotryck.
Under ett år körde jag 10000 mil på FULLGAS++ från första km. (fri bensin) men lyckades inte döda motorn. Enda problemet var att kopplingen inte klarade momentet. Före denna 945'a hade jag en 850 T5 1994 och den var betydligt slöare både i acceleration och toppfart. Visserligen klarade inte knacknings sensorn av att justera för det ökade trycket men då var det bara att släppa lite på pedalen. Turbo värmen var MYCKET hög efter några minuters fullt effektutag = VITT grenrör och ljusgul turbo, efter ca: 15-min tomgång var den bara röd och man kunde stänga av motorn. Jag förvånade mig själv att allt höll under så många mil. Så hittar någon en Röd 945 KKX501 så garanterar jag att den är "inkörd".

Det är helt fel sätt att lura styrenheterna med denna typ av "pys trim" men det fungerar, om ej inte kontrollerat. Lamdan klarar av till viss del att justera bränslet.

Kan även tillägga att jag under denna tid jobbade som service inspektör för nämda fordonsbolag.
Varför skulle man vilja förstöra en så fin bil?
Användarvisningsbild
av prototypen
Varför skulle man vilja förstöra en så fin bil?
Det var inte att förstöra utan mera för att se hur mycket stryk kan dessa motorer ta. Det var för att ha mera referens information som jag gjorde detta (helt utan Volvo's provavdelningars godkännande eller vetskap). Då det i mitt jobb ingick att bedöma garantier var det intressant att veta hur dessa motorer reagerade för ett vanligt "modifierande" som kunder gjorde. Vad hände och vilka fel kunde det bli med detta "pystrim". Med kundens felbeskrivning kunde man bedöma om bilen varit ändrad (som gjorde att garanti inte gällde) när man själv hade god kännedom om hur bilen reagerade på denna åtgärd.

Utifrån hur slitaget ser ut på givaren[…]

Elpriset

Och bättre kanske det blir, om spanien kö[…]

App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Takk. Abm er i orden. Nedlasting av apper som ikke[…]

XC70 -14 Stolvärme reglering?

För att byta värmeslinga får man &[…]