Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av volvo
En kompis råkade skruva för hårt när han skulle sätta på nya däcken åt mig, så att en bult/skruv gick av :(
Så nu undrar jag hur ska jag göra?
Bulten/skruven har bara två varv eller nått, men går inte få dit muttern når inte. För att bulten är för kort.
Så går det att slipa ner kanterna på mutterna så man kan skruva dit den, Eller blir den för svag då?
Eller går det att byta ut bulten?
Eler måste jag byta hela?

Måste få det gjort snarast, för jag fick nedslag hos besikningen för detta.

Många frågor vart det :D

Hoppas ni kommer på någon lösning åt mig.
Användarvisningsbild
av olafixar
Det enda du kan göra är att byta ut bulten...far in på Volvo och köp en ny kostar mellan 20-30kr….det är ganska mycket jobb med att byta....man måste bla lossa på bromsskivan och bromsoket.

Ett tips är att köpa en reparationshandbok INNAN du börjar skruva…för bromsar är ju ganska viktiga saker :-~
Användarvisningsbild
av volvo
Webbmaster skrev:Det enda du kan göra är att byta ut bulten...far in på Volvo och köp en ny kostar mellan 20-30kr….det är ganska mycket jobb med att byta....man måste bla lossa på bromsskivan och bromsoket.

Ett tips är att köpa en reparationshandbok INNAN du börjar skruva…för bromsar är ju ganska viktiga saker :-~
Billiga bultarna kostade :D
Jo bromsar är det man måste ha.
Men fick tips att reparationshandbok kunde man låta hos bibblan, ska titta in dit imorn om dom har.
Annars köper jag en, finns väl i volvo eller OKQ8 om jag inte minns fel.
Vill inte förstöra allt, det kostar pengar.
av volvo960
Du kan borra ur bulten oxå med en något mindre borr än vad bulten är så du inte skadar gängorna...
Användarvisningsbild
av volvo
volvo960 skrev:Du kan borra ur bulten oxå med en något mindre borr än vad bulten är så du inte skadar gängorna...
Sen är det bara tar ur bulten?
Kanske är bättre å plocka ut bulten eller?
av Greyracer
-Absolut enklast är att plocka ner bromsok & sköld..och såga av bulten jäms med navet..
-För att sen slå ur bulten och trycka i den nya i hålet från baksidan.
-Att borra ur en härdad bult kräver specialborrstål,blir oftast inge bra..tar en evighet osv....att försöka borra ett lika stort hål som bulten och sen med gängsnitt,sätta i nya gängor..brukar inte heller gå nåt vidare..

-Man ska göra det så lätt för sig som möjligt...
Senast redigerad av 1 Greyracer, redigerad totalt 0 gånger.
av Arne
Använd kopparpasta el dyligt när du monterar fälgarna på bilen nästa gång, det underlättar betydligt vid framtida hjulbyten. :)
Användarvisningsbild
av Ramon
Ett tips angående åtdragning av muttrar osv. På måfå. Ett tips är att investera i en momentnyckel som man i sin tur ställer in rätt moment (mätt i Nm samt Kg) för att dra åt muttrar, skruvar och dylikt. På Biltema har en momentnyckel för cirkus 500kr, är av medelbra kvalitet. Med en sådan behöver man aldrig oroa sig över att man dragit åt något för hård och därmed fördärvar gängorna eller att man dragit åt för löst. Så en bra investering alltså :wink:
Användarvisningsbild
av VOLVO$MAN
Eller så åker man till närmaste bilverkstad och betalar cirkus 200 riksdaler så är det deras problem om nåt går sönder!!
Läckage kylarvätska

Hej! Jag märkte idag att kylarvätskan ha[…]

Utifrån hur slitaget ser ut på givaren[…]

Elpriset

Och bättre kanske det blir, om spanien kö[…]

App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Takk. Abm er i orden. Nedlasting av apper som ikke[…]