Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....
Man kan kolla den ganska enkelt även om man inte har något speciellt verktyg till hands. Ta loss kabeln från fördelarlocket och håll den med en gummerad tång en liten bit från exempelvis grenröret. Be någon snäll kompis köra på tändningen, och under tiden motorn då snurrar, ska gnistan komma i jämna pulser. Är impulsgivaren kass får du inga gnistor. Man kan mäta den med, men det kräver multimeter och att man vet vilka värdena ska vara.
Mvh.
Perra
Nu är det ungefär samma fel igen, bilen startar inte...har funkat i 1½ dag och igår när jag skulle köra hem så startade den inte...provade knacka lite på inspr-relät, vicka lite på b-pumps relät, kollade så det kom bensin och det gjorde det.
Hade inga vertyg med mig för att få loss tändstiften o kolla gnista.
Surt läge...lämnade in den och fick pröjsa 1084:- för byte och felsökning och nu är det likadant igen.
Den better sig ungefär likadant som sist...den tänder inte...
Under ett tillfälle ville den tända till och det var efter jag skruvade loss bränsle slangen till returen för att kolla om det kom soppa, då körde jag bara på starten någon sekund och den ville...sen satte jag tillba slangen och försökte och då ville den lite igen....sen var det likadant...ville inte alls.
Anybody???
Men har du ens haft isär relät och tittat eller provat med ett annat? Knacka och vippa hjälper inte. Vi kan komma med massa förslag här, men inte åka och laga bilen åt dig, du får skruva lite själv med!
(Jag kommer iofs att passera Olofström på väg till SRF, men då vill jag inte tänka på bilar... :-/O/ (RO) :D )
1. Felsökning
2. Reparation
PM:a mig inte om bilfrågor, ta det ute på forumet!