Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av volvogarm
Tjenare

de e så att ja har en Volvo 740 GL -90 med bensinvärmare.. tror den är eftermonterad. nu undrar jag om det är så att jag kan sätta i el-motorvärmare eller om bensinvärmaren sitter ivägen.

problem två
bensinvärmaren funkar inte
jag har felsökt så mycke jag kan.. fotosensorn fungerar så vitt ja vet även täntdstiftet ligger de spänning över.. de jag inte vet är om det kommer fram bensin till värmaren, om bensinen aldrig tänds eller om vattenpumpen inte drar runt vatten..

någon som kan ge mej tips eller stepbystep hur ja ska felsöka de tre

tack på förhand
Användarvisningsbild
av Sparkz
Bränslepumpen till värmaren sitter under golvet, under fötterna på föraren ungefär. Lyssna om det klickar i den. Pumpen är det vanligaste problemet.

Man kan känna att vattenpumpen går genom att lägga handen på den.

Värmaren ska starta utan vattenpump men då slår den ifrån ganska snabbt igen eftersom den inte blir av med värmen.

Överhettningsskyddet sitter innanför en gummiplugg, en knapp att trycka in.

Det är inga problem att montera en elektrisk motorvärmare, efter att Volvo gick över till Calix ska den sitta på andra sidan motorn.
av volvogarm
jo ja hör de klickande ljudet från soppapumpen.. tror jag har hittat den på huvudbalken vid vänster framhjul.. den står å klickar i 5 -10 minuter å ja hör ett annat ljud oxå.. typ som en pump eller nått som går under den tiden oxå

den ända gummigrej ja hittat e hållaren till fotosensorn.. vart sitter den andra?

är klickandet bra eller dåligt? å hur ser ja om den drar fram soppa? rycker slangen å kollar?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Pumpen ska klicka när den går, det är bra. Annars kan du rycka slangen ja, det kommer inga mängder, det droppar lite bara.

Sen ska fläkten i värmaren gå också, den hörs tydligt.

Kan du hitta en modellbeteckning på den? Som 912B eller så... Antar att det är en "termos" iaf, inte en gammal Bacho?

Utifrån hur slitaget ser ut på givaren[…]

Elpriset

Och bättre kanske det blir, om spanien kö[…]

App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Takk. Abm er i orden. Nedlasting av apper som ikke[…]

XC70 -14 Stolvärme reglering?

För att byta värmeslinga får man &[…]