Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Carfreak
Hejsan, ska byta växellåda på min 740 nu. Sitter en m46 låda i, är det komplicerat att byta låda?

Något man bör tänka på osv?

Hade gött!
av Arne
Det ska inte vara nåt större problem, tänk bara på att märka upp splinsen på mellanaxeln om du har loss den där den delar sig. I annat fall kan du få obalans.
av Carfreak
Arne skrev:Det ska inte vara nåt större problem, tänk bara på att märka upp splinsen på mellanaxeln om du har loss den där den delar sig. I annat fall kan du få obalans.
Men asså, hmm, vet inte riktigt var jag skall demontera lådan, ska iafall märka upp utgående axel till splinesförbandet på kardan. Lossar nog lådan ifrån motorn, dvs. sprängkåpan, eller du menar att jag kan ta loss lådan ifrån sprängkåpan istället och låta den sitta kvar?
Okok, skall jag tänka på. Något annat man bör tänka på? Demontera själva växelspaken innan? Ta bort spakstället?

Hade gött!
av Arne
Börja med att ta loss pluspolen från batteriet. Lossa växelspaken och elanslutningarna. Du tar givetvis isär den bak motorn så sprängkåpan följer med lådan. Tänk också på att palla under motorn bak så du inte knäcker fördelaren om du har en sådan bak kamaxeln. Ta gärna bort fördelarlocket också.
av Carfreak
Arne skrev:Börja med att ta loss pluspolen från batteriet. Lossa växelspaken och elanslutningarna. Du tar givetvis isär den bak motorn så sprängkåpan följer med lådan. Tänk också på att palla under motorn bak så du inte knäcker fördelaren om du har en sådan bak kamaxeln. Ta gärna bort fördelarlocket också.

Nu blir jag lite förvirrad, motorn sitter la i sina egna bussningar? Förklara lite mer nu om hur man lossar lådan?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Motorn står bara på två kuddar, så den välter bakåt när du lossar växellådsbalken. Och det måste den göra för att du ska få ner lådan, men kolla fördelarlocket.

8 skruv runt kåpan, inget konstigt. De två översta tar man lättast uppifrån. Se bara till att ha stöd under lådan när du tar ner/sätter tillbaka den så ingående axeln går i rakt och fint och inte bryter i lamellen.
av Carfreak
Sparkz skrev:Motorn står bara på två kuddar, så den välter bakåt när du lossar växellådsbalken. Och det måste den göra för att du ska få ner lådan, men kolla fördelarlocket.

8 skruv runt kåpan, inget konstigt. De två översta tar man lättast uppifrån. Se bara till att ha stöd under lådan när du tar ner/sätter tillbaka den så ingående axeln går i rakt och fint och inte bryter i lamellen.

Tackar och bockar.. Nu vet jag vad jag skall tänka på!

Hade gött!

Fick bli en beställning på nya sommard&[…]

Hej Forumet, Vår XC90 Ursula började kr[…]

Strålkastarbyte

En fråga, jag har bytt båda mina str&a[…]

VCM-epidemi, VOC - service krävs

Jag har inte hört något speciellt i Sve[…]