Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SnickarD
Har en 945 Polar -94a med en B200F. Tycker den är fruktansvärt slö, vad man än jämför med :x
Så jag har då lite funderingar på att trimma den lite.. Men finns de något bra/effektivt sätt å trimma en B200F? Ny kam och/eller topp? vad för någe isf? tänkte på typ 531 topp med k-kam eller vx3-kam.. funkar det? Alla tips uppskattas! :)

Vad sitter för topp och kam original?

Eller är de bättre att bara byta till någon bil som faktiskt orkar köra ifrån en cyklist?
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Om den är så slö kanske du ska kolla upp motorns hälsotillstånd först, kompression, tändning, filter etc.

På grenrörssidan av toppen finns ett gjutnummer, precis ovanför där grenröret är bultat mot toppen, mellan 2:an och 3:an. De tre sista siffrorna talar om vad det är för sorts topp.

Ja vet inte om det är olika toppar på b200 vs b230F men din motor har väl 530 eller en motsvarighet säkert.
av JE Jr
Enklaste borde vara att byta till en B230FB-motor med dess tillhörande styrboxar. De har 131Hk original. 531-topp och vx eller om det är vx3-kam är standard på dessa. Syns inte heller om man inte granskar väldigt noga.

Tror nog det blir billigare o bättre än att trimma den du har, för 531toppar brukar va ganska dyra lösa, och sen har du mycket mindre volym på din motor också.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
JE Jr skrev:Enklaste borde vara att byta till en B230FB-motor med dess tillhörande styrboxar. De har 131Hk original. 531-topp och vx eller om det är vx3-kam är standard på dessa. Syns inte heller om man inte granskar väldigt noga.

Tror nog det blir billigare o bättre än att trimma den du har, för 531toppar brukar va ganska dyra lösa, och sen har du mycket mindre volym på din motor också.
Har du helt rätt i, och det går ju att regga in med den motorn utan problem också.
Användarvisningsbild
av SnickarD
Ja, jag ska kolla upp hur bra motorn mår, innan jag göra något annat. Men den har då "bara" gått 23000mil, så borde ju inte va helt slutkörd tycker jag.
De är enklare att byta motor än bara kam/topp? får man ut mer hk för pengarna på de?
530 sluta gjutnr på.
Har gjort service på den men borde nog kolla komp. också.

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]

hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]