Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Addekarlsson
Bendix belägg i fram har 2 öglor som man trär en låspinne genom.
Girling har bara en ögla med en fjäder på.
I bak sitter det Ate, som har 2 öglor för låspinne.

Bendix byts geom att knacka ur de båda låspinnarna, dra ut beläggen, pressa in kolven/kolvarna lite försiktigt.
Montera i omvänd ordning, och byt gärna monteringssatsen oxå, då dessa är förbrukningsvara.
Girling byts genom att lossa ena skruven till flytningen på baksidan av oket, vinka oket uppåt sen, pressa kolven försiktigt, byt belägg. Samma sak där, byt monteringssatser.

Ate byts som Bendix.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Hayah
det är det som är det roliga med volvo du kan ha 2 precis likadana bilar tex 740 gl från 90 men dom har inte samma bromsar jag fattar inte varför är det någon som kan förklara det för mej jag har svurit många gånger på det har ägt ett antal 740 och 745:or och det är likadant varje gång mvh kubiken
Användarvisningsbild
av Walt
Volvo_Islander skrev:Kollade Mikro på nätet och där finns utförliga ritningar/skisser hur de olika bromsdelarna ser ut. Så det är bara att printa ut, hissa bilen och jämföra.
kan du ge länk till sidan, vore schysst :D
Användarvisningsbild
av Rirojej
benedix = 2 "piggar ovanför" (hade benedix på min iallfall..) bara lossa bulten neråt på oket och lyft upp och byta (pressa in bromscylinderna innan du sätter ihop..)

girling = "en centrerad fjärderliknande" sak

(såg att andra postade samma sak men detta e vad jag lärt mig idag iallfall :) och praktiserat för första gånegn :) )
Användarvisningsbild
av Sparkz
Hayah skrev:det är det som är det roliga med volvo du kan ha 2 precis likadana bilar tex 740 gl från 90 men dom har inte samma bromsar jag fattar inte varför är det någon som kan förklara det för mej jag har svurit många gånger på det har ägt ett antal 740 och 745:or och det är likadant varje gång mvh kubiken
*Volvo kan fortsätta att bygga bilar även om det händer något med den ena tillverkaren. Krig, konkurs, strejk...
*Det går säkert att pressa priserna lite till om man kan spela två tillverkare mot varandra.
Det är inte bara Volvo som gör så. Renault brukar ha tre olika tillverkare på bromsarna.
av Volvo_Islander
Walt skrev:
Volvo_Islander skrev:Kollade Mikro på nätet och där finns utförliga ritningar/skisser hur de olika bromsdelarna ser ut. Så det är bara att printa ut, hissa bilen och jämföra.
Ops! :oops: Råkade skriva Micro med k... hrm!
Men Micro: http://www.micro.se/

Sen är det bara att klicka sig vidare, ange bilmodell genom reg.nr eller från tabellen. Tycker Micro gjort detta föredömligt bra.
Användarvisningsbild
av Walt
Volvo_Islander skrev:
Walt skrev:
Ops! :oops: Råkade skriva Micro med k... hrm!
Men Micro: http://www.micro.se/

Sen är det bara att klicka sig vidare, ange bilmodell genom reg.nr eller från tabellen. Tycker Micro gjort detta föredömligt bra.
Tackar och bockar :D
Bakre hjullager hub 4 håls 1993 855

Hejsan, Mitt bakre högra hjulhubb har bö[…]

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...