Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Jag har läst en del i andra trådar med liknande problem som jag men det är ändå inte samma problem som jag har. Nu till problemet, i sommar så har jag bytt bl a termostat och kylare. Den kokade och var tvungen att byta kylare för läckage i kylaren. Efter det så gick bilen endast på 3 cylindrar vid kallstart men efter ca 1 min gick den åter igen som normalt. Men när det blev svalare gick den på 4 cylindrar och normalt under en längre tid. Dock förra veckan och senast igår gick den åter igen endast på 3 cylindrar när jag startade den men normalt efter någon minut. Efter att ha läst i en annan tråd att det möjligtvis skulle kunna vara överslag i tändkablarna köpte jag en ny tändkabelsats på Biltema.

Försökte starta bilen idag men den ville inte alls tända till ordentligt, bytte till nya tändkablar men den ville inte vara med då heller, de nya kablarna verkade inte riktigt passa kändes det som, reklamerade dem på Biltema, köpte en originaltändkabelsats på Volvo. Bytte ut de gamla igen mot de nya originalkablarna, men den ville inte starta nu heller, tog ur tändstiften, rengjorde dem, de var blöta så bensin verkar den få som den ska. Dock vill den inte tända till trots det, tryckte på kablarna ordentligt både vid fördelarlock och tändstiften. Men inget händer, bilen har gått som en klocka innan det här. Nya tändstift kanske är ett måste?

Någon som har tips eller idéer om vad problemet skulle kunna vara och som har varit ute för liknande problem?

Tacksam för svar!
Jag misstänker att du fick en skada på topplockspackningen vid kokningen, jag rekommenderar att du gör ett kompressionstest på alla cylindrar.

Mvh GK

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]

hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]