Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av kallen92
Tjenare ! har ett Litet konstigt "fel"på min Volvo 740 -1987a B230E motorn

Då jag startar bilen . då den är varm är Varvräknaren på ca 700 varv.- Gasar jag på lite.. så hamnar den på 1100 varv och lite över.. den VÄGRAR gå ner till 700 igen och man hör att den varvar mer! , detta gör den hela tiden . kan detta vara någe me att den tar tjuvluft någonstans? , Sen vet jag inte hur det är med Tändstiftena, Säkert 100 år gamla! , Köpte bilen rätt nyligen :)

Tycker annars att den går bra?

Märkte också att då den inte riktigt e varm skakar den lite på tomgången så fort den börjar bli lite varm så slutar det iaf? ;S

Mvh! Stav fel finns säkert :)
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Gör startgastestet.

Spruta startgas på vacuumslangar och insugsslangar, om motorvarvet går upp har du hittat en läcka eller läckor.

Kontrollera följande.

Alla vacuumslangar så att dom är hela, ta loss dom en och en och bänd och vrid på dom så att du är säker på att dom är hela. Efter att du kollat en slang, sätt tillbaks den innan du tar loss och kollar nästa, detta för att hålla ordning på slangarna.

Insugskanalen, från luftfilter till spjällhuset. Ta loss slangar och kontrollera dom noga.

Kontrollera om luftfiltret är i god kondition.

Kontrollera också att spjällhuset inte är skitigt.

Kontrollera så att inte gaslänkage och vajer kärvar.

Mvh GK

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]

hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]